K
Jag spekulerar inför en kommande dränering hur jag skall lägga upp hela projektet för att få med så mycket som möjligt i ett bräde!

Förutsättning:
- 8,5x8x5 meter hus
- Sulor med mellangjutet, flytande betonggolv
- Källarstomme: hålstensbetong
- invändig takhöjd i källare är 2200
- Synlig grundmur, cirka 1100 ovan mark runt om.
- Fasaden i övrigt är reveterad puts på trästomme, putsen livar med sockelputsen

Jag är givetvis intresserad av att i samband med dräneringen (som är ett måste) isolera på bästa möjliga sätt, det mest önskvärda vore att isolera utifrån så jag får en varm yttervägg. Men eftersom min källare endast sträcker sig styvt 1100 + sulor under mark, och att sockelputsen livar med fasadputsen ser det hel-kostigt ut att isolera hela grundmuren/källarväggen.

Vågar man isolera inifrån? Väggarna är idag klädda med träullskivor, som sedan är slammade, men det är påtagligt med fukt i källaren och ruttnade träregelkonstruktioner att jag tänkte riva ner träullen, även om det är motståndkraftig mot mögel vågar jag inte riskera att den innehåller mögel.
Jag är själv inte särskilt förtjust i reglade konstruktioner i källare vare sig det är plåt eller trä..
Jag tänkte mig isolera med material som är o-organiskt och som andas och som fungerar som putsbärare och sedan putsa väggarna med lämpligt bruk.

Träull är ju en bra putsbärare, kanske är skivorna från 1948 inte så dåliga ändå vad gäller mögel?
Vad finns det för fler vettiga putsbärare för källaren?

bör jag komplettera utvändigt isolering, elelr isolerar isodrän 100 tillräckligt?

Tanken är att källaren en vacker dag skall bilas ur, dräneras och gjutas om med vattenburen golvvärme, men jag vill ju inte elda för kråkorna.
 
K
Riva eller putsa på!? =)
 
Träull kanske inte möglar, men de Nike-plattor som jag rivit ned i min källare hade brutits ned av fukten längst ned mot golvet. Det var bara mjöl innanför putsen.

Ett riktigt tråkigt jobb att ta ned dem, men jag tyckte det var värt det.
 
Jag har satt 100mm isodrän vid omdränering, men hade nog valt 200mm idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.