Hej kamrater!

Nu ställer jag frågan som har lika många svar som medlemmar här.

Kan man isolera i källaren inifrån?

Vi har ett hus från 194, omdärnerat ca 1999-2000.

Nu såg jag ett program för en tid sedan där dom gjorde iordning ett rum i källaren till familjens dotter. Dom hade då luftspalt samt en fläkt som gjorde så att luften cirklerade och blåstes ut via ventil.
Någon som vet något om detta! Har letat men inte hittat några svar....
 
Det är ju inte 100% rätt..
Men vi lever inte i en perfekt värld.
Vi hade sämsta formen av invändig isolering med tillskjutande fukt och bristfällig fuktspärr mellan gullfiber och källarvägg.
Det höll några år.

Titta på standardsvaret, platonmattorna.
http://www.isola.se/products/platon_kaellarvaeggsprodukter/platon_multi_foer_kaellarvaeggens_insida
(Glöm inte golvmattan. Finns även Nivell-konceptet för golv. http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/standardgolv.html)

Tror du helst måste kombinera med forcerad ventilation.
(Även om jag har svårt att tro att det ventilerar hela ytan. Förmodligen blir det stråkbildning)
 
Mikael_L
kapten_nilsson skrev:
Nu ställer jag frågan som har lika många svar som medlemmar här.
Nädu, det finns bara två svar ...
Varav ett är fel = Svaret Ja. :p



Skämt åsido ...
Det generella svaret är ju Nej.

Men har man väldigt bra och torr mark eller något annat som gör att det inte blir tillskjutande fukt så funkar ju nästan vad som helst.

Har man blygsamma mängder tillskjutande fukt så kan lösningar med ventilarat, platon och andra fina recept fungera.

Har man stora fuktproblem kommer givetvis inget fungera.

Vill du vara 100% säker så finns det inga genvägar. Och problemet med att chansa är att det tyvärr kan ta en rejäl tid innan problemen märks, kanske någon familjemedlem redan utvecklat någon tråkig allergi då. :S
Egentligen borde man kunna bygga in några fuktsensorer, men jag vet inga billiga och/eller långtidsstabila sådana.

Ger man sig i kast med det så är ju ventilerade luftspalter rätt bra, samt att använda oorganiska material närmast källarmuren = stålreglar och cellplast eller mineralull.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.