Vet någon var man hittar lite information om hur man isolerar källarvåningen i ett dubbelhus av "Bohuslänsk modell"? Huset har alltså väggar av ca 0,5m tjock granit i källarplan samt trägolv med snäcksand under. Som det är nu finns en invändig trävägg ca 20-30cm från muren, vilket gör att man bara kan använda våningsplanet sommartid.

Vad kallas denna typ av grund?

Måste vara lite påläst så jag vet vad jag snackar om/när jag ska hitta byggare eller om jag kan göra det på egen hand.

Exempelbild på hustyp: (dock inte aktuellt hus, men har samma utseende)
 
  • dubbelhus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tänkt isolera den övre delen också?
 
Nej, det är gjort i omgångar redan tidigare.
 
Träväggen som du skriver ligger " ca 20-30cm från muren", följer den grundmuren runt huset?
 
Den följer muren i ca 70% av källarplanet, i resterande 30% finns bara muren och ett betonggolv. Här fanns tidigare oljetank+panna, numera förråd och vattenvärmesystem som dock inte tar lika stor plats. Tanken är att förrådet inte skall vara kvar och att hela planet skall isoleras.
 
Hur ligger grunden i höjdled?
Ligger golvet under omgivande marknivå?
Isf, till hur stor del. Både i höjd och längd längs huset.
 
Utan att veta exakt så ligger/fortsätter granitblocken ca 1m ner under marknivå.

Den invändiga del som har trägolv vilar på reglar och ligger därför ca 5-10cm över snäcksanden därunder.

Betonggolvet ligger i samma höjd och jag skulle uppskatta att båda golven till största delen ligger i marknivå eller strax ovanför, troligen med undantag för att par meter på husets framsida där det kan kan skilja ca 8-10cm under marknivå. (stensatt utgång)
 
Bra!
Då har jag fått en ganska klar bild av ditt hus.

Jag hade själv en liknande kåk på 70-talet, så jag kan berätta hur jag gjorde då!

Du får antagligen riva den existerande träväggen, fast det går också att isolera innanför denna.
Sen skulle jag ha spännt 95 mm stålreglar från golv till tak, med några "anhåll" mitt på mot granitväggen. Avståndet från granitväggen skulle jag hålla till några cm. En sån granitvägg brukar ju inte vara helt jämn!
Isolera mellan stålreglarna med minerallull, fyll först mellan graniten och regelsystemet, fortsätt sen som vanligt i regelsystemet.
Diffspärr är troligen inte nödvändigt om granitmuren är tät.
Innerst skulle jag skruvat upp 12 mm plywood + gips.

Lycka till!
 
Aha... tack för hjälpen och alla snabba svar! Super!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.