Tjenare,
Tänkte berätta lite om min semester Projekt om att bila bort källare betonggolvet och ur gräva 35cm under plattan sedan tänkte jag göra så
1- Markduk med lecakulor på typ bara 5cm för att få jämna till grunder.
2- Ståls nät ( det som man använda för armering vid gjutning), för att få det mer stabilt
3- 30cm Isolering (den rosa ECOPRIM som har 30% bättre isolering samt tålar mycket mer i punkt belastning)
4- Plast folje på isoleringen och sist kommer 10cm armerad platta med golvvärme rör i.

Är det okej att göra som jag tänkte?
Jätte tacksam för några tips?

MVH
 
Redigerat:
Hej,Eftersom jag fick inget svar på föregående fråga då väljer jag att ställ en annan hoppas att denna gång får jag svarVi bor i en äldre villa 1934, och är väldigt intresserad av att isolera källare grunden min fråga är, enligt bilden som ni ser i följande länken:http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=681201293952A778c&tag=Källare plan lösning.Alla väggar på insida är i betong vet inte om de är bärande eller inte . Är det smart att gräva hela källare på en gång? kan detta orsaka risk att huset rasar? jag funderar på att ta´gräva 35 cm? vad tycker niJätte snällt om ni kan svara på det.MVH
 
Redigerat:
Hej,
anledningen till att jag skulle jätte gärna vilja bila bort hela källare att det blir enklare och lägga betong i med betongbil då på några timmar allt klart.
Mvh
 
Jag misstänker att man måste vara väldigt försiktig med att bila bort så mycket golv. Det kanske inte finns en riktig sula på kanterna ?! huset är ju rätt gammalt.
Jag skulle ...
1/ Fundera en gång till om jag verkligen måste isolera golvet. Hur ser dräneringen ut ? Den bör ju vara fixad. Om huset ligger högt, långt till grundvatten etc så finns ju redan ett tjockt isolerande grus/sten/jord/ler skikt.
2/ Om jag måste isolera så skulle jag kolla över dräneringen först. Den bör ju ligga på en nivå under kommande singelbädd i botten under isoleringen. Den behöver alltså grävas djupare troligtvis.
3/ Kanske lägga ett tunnt värmegolv direkt på befintligt ?! Det finns system som bara bygger 25 mm inkl 16 mm isolering och klinkers el annat golv. Om jag hade en värmekälla som inte var direkt-EL (typ bergvärme, egen ved, fjärrvärme etc) så blir inte värmeförlustskostnaden genom golvet så stor (om 1/ ovan gäller).

Men annars om man ska bila, gjuta, etc så tror jag mera på markduk, dränerande bädd, 50-100 mm hård isolering, någon fuktspärr, betongkaka med golvvärmerör. Det är ju ett kul semesterprojekt ....
mvh
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Tack,
Huset ligger på en lutande maek ( blandning av lera och berg ), så det finns ingen problem med grund vatten vattnet stannar inte, samt dräneringen är 10 år gammal. men just under dagens plattan så det är bara lera.
eftersom takhöjden är inte så mycket 190 så jag vågar inte höja golvet mer.

mvh
 
Sök på källarprojekt i forumet så finns det massor med info och bilder.
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Sök på källarprojekt i forumet så finns det massor med info och bilder.
Visst det finns säkert mer än vad jag har hittat och läst, men min viktigaste fråga är om det är okej att bilabort hela källare golv på en gång?
Vad skulle ni har gjort hela källare på en gång eller ett rum i taget?
MVH
 
nej , det är inte alls OK
gaia
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
gaia skrev:
nej , det är inte alls OK
gaia
tycker du att ett rum i taget är en bättre lösning?
jag skulle vilja helst gjuta det hela på en gång med hjlp av betongbil, då har funderat på att lämna en bit av betongplattan mot yttre väggar typ 20 cm.
mvh
 
Hej
Hur gick det? Lämnade du 20cm mot vägg? Äts för rasrisken?
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Hej
nej det verkar som att det bli ett rum i taget.
MVH
 
Hmm ok, men hur djupt ska du gräva? Själv jag prov grävt lite och inner väggarna står bara på plattan. Jag vet inte hur mycket man vågar gräva utan att det ska rasa. Vad händer om man lämnar ca 20 cm intill väggarna? Någon som vet?
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Jag skulle aldrig våga gräva djupare än nederkant på syllen (eller väggarnas slut om det nu saknas syll). Att lämna 20 cm intill väggen för att kunna gräva djupare tror jag inte alls på; dels är det kanske för lite mothåll (beror på material förstås) men framförallt blir det ju dåligt isolerat vid väggen där det behövs bäst, plus att det blir en motorväg in för fukt.
Läs som sagt på forumet om källarprojekt, de modiga som grävt sig ner under väggens nivå har klokt nog valt att gjuta på en förstärkning och förlängning neråt av väggen. Ett himla stort jobb om du frågar mig.
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag skulle aldrig våga gräva djupare än nederkant på syllen (eller väggarnas slut om det nu saknas syll). Att lämna 20 cm intill väggen för att kunna gräva djupare tror jag inte alls på; dels är det kanske för lite mothåll (beror på material förstås) men framförallt blir det ju dåligt isolerat vid väggen där det behövs bäst, plus att det blir en motorväg in för fukt.
Läs som sagt på forumet om källarprojekt, de modiga som grävt sig ner under väggens nivå har klokt nog valt att gjuta på en förstärkning och förlängning neråt av väggen. Ett himla stort jobb om du frågar mig.
Hej,
Jag tror att jag ska ta ett rum i taget blir jobbigare men säkrare,
får man använda den nya frigoliten som hette GRAPHITE GS70 i grunden? om jag ska lägga 30cm tänkte jag ha 20 cm GRAPHITE och längst ner en 10 S100?
mvh
 
Vet ej. Jag antar att "S70" i GS70 står för hur mycket belastning cellplasten klarar utan att deformeras för mycket, och vanliga plattor som inte ska bära mer än sin egen vikt och lite normala möbler brukar man ju kunna gjuta på S80, så svaret beror väl på vad du tänkt kunna placera på ditt källargolv. Jag gjöt på S100, men det är jag det...
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.