Hej på er alla.
Jag söker tips och idéer angående att isolera invändigt i en stenbyggnad. Målet är att skapa en snickarverkstad på bottenplanet och kanske ett gästrum på andra våningen. uppvärmning skall bara vara tillfällig då man skall vara i snickarboa.
Byggnadens väggar är ca 40 cm tjocka, 2 meter höga och består av solida stenblock huggna ur berget, golvet består av stenblock också. Byggnaden är ca 6*7 meter.

Isolera utvändigt är inte tänkbart pga den fräcka fasaden.

Tanken just nu för bottenplanet, Golvet: riva bort golvet, gräva ur och dränera, fylla med makadam och cellplast för att sedan gjuta en platta.

Väggarna: luftspalt, stålreglar, cellplast och gipsskiva.
Överbyggnad som ett vanligt trähus.
Klimatet är i trakterna av Herrljunga.
Tips, kommentarer och idéer mottages tacksamt.
 
  • stenskjul.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snikarboan - satsa på en snabbt verkande , billig och effektiv uppvärmningkälla. Låt bli att isolera och behåll den fina stenytan också inomhus. Gipsväggar passar kanske bara i gästrum på andra våningen .
Låt bli att gräva om du är det minsta osäker på vad du gör. Att lyfta golv och gräva för tätt på så stora tunga stenblockväggar kan få väggarna att röra på sej .....
Skulle råda dej att börja med övervåningen som är troligtvis enklare att fixa :)
gaia
 
Tack för tipsen.
Golvet måste göras något åt, får undersöka om det går att gjuta ovanpå befintligt golv för att jämna ut det, ett frågetecken kvar är fukten som stiger ur golvet.
 
Funderar vidare på detta projekt.
Kontrollmätte nu, ytter måtten skall vara 4,90*6,90 väggtjocklek 50cm

Det lutar nog åt att det blir isolering invändigt för värmens skull.
Det jag är osäker på är fukten, hur skulle det funka med en innervägg byggd enligt denna princip:
sten- liten luftspalt ca 10-20mm- byggplast- trä reglar- gullfiber- gips- vävtapet.
Tanken med luftspalten är för att stenen skall kunna "andas" och undvika ansamlingar med fukt.

Uppvärmningen är troligtvis tänkt att bli liten vedpanna och aerotemper för att värma snabbt. blir nog till att det kommer att krävas att hållas frost fritt då verktygs samlingen även innefattar en cnc-fräs och dator.
 
Golvet vet jag inte men jag hade nog hellre kört på elefant matta istället för friggolit då den kan behålla värmen lite längre
 
Själv skulle jag nog undvikit plast, åtminstone mitt i väggen. Tänk på att ordna bra ventilation också när du ändå är på g med projektet.
Troligen skulle minskad fuktbelastning genom hängrännor som leder bort takvattnet minska fuktigheten som kommer genom golvet.
 
Glömde skriva att de va väggen jag prata om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.