Hej!

Hoppas någon kan leda mig till rätt val för att isolera insida källarvägg.Har läst många sidor här men inte fått det rätta svaret känns det som för min lösning.

Har idag putsad utsida som är målad med färg som andas på leca 19cm o allt är ovan mark.Vill nu isolera med 50mm på insida och regla upp med stålreglar o ha en luftspalt mellan isolering o leca på ett par cm och därefter ha en ångspärr in mot rummet o där på gips o ev även osbskiva mellan ångspärr o gips för att kunna hänga upp saker på väggen(ev en värmepump).....är det rätt väg så som jag beskriver det eller kan ångspärren vara för mycket när jag har målad utsida av muren så man kan stänga inne fukten eller finns andra lösningar som är bättre att göra och om gips o osbskiva är fel val?

Hoppas någon kan vägleda mig.

Tack på förhand
 
Ingen som har något tips om jag är på rätt spår eller är jag helt ute o cyklar med min ide.Källarvägg/sutteräng ovan mark med önskemål av invändig isolering.

målad puts som andas
leca 19cm
luftspalt
stålregel 45mm med isolering 45mm
ångspärr
gips alt. panel

tacksam för tips
 
Mitt råd är att skippa reglarna och istället putsa insidan av lecablocken och sedan måla med silicatfärg. På så vis kan väggen andas och du slipper alla bekymmer som din tänkta konstruktion KAN ge. Har själv gjort båda varianterna och putsad lecavägg med mekanisk ventilation (vilket du bör ha oavsett tillvägagångssätt) kommer ge din källare ett behagligt inomhusklimat.

isolera bör du göra på utsidan med isodrän eller liknande.
 
Tack för svaret

Vet o förstår att en utvändig isolering är att föredra men nu när utsida redan är putsad och målad av förre ägaren o det riktigt fint o bra så försöker jag finna en lösning från insidan och hoppas på en alternativ lösning.
 
Blir inte en vägg som bara är putsad väldigt kall på vintern? Jag gör iordning ett sutteränghus nu där ena långsidan bara har 70cm under mark och det blir ju inte mycket isolering av Isodrän där?
Mvh
 
Är det någon som testat att putsa med eps-cement? På deras hemsida visas en film där de gör det. Då får man isolerande effekt och färdig vägg.
 
EPS cementen kommer att ramla i bitar.Den är väldigt porös.Tänk dig en mosad frigolitskiva nedblandad i cement.
EPS ska alltid ha ett ytskikt på sig tex flytspackel om det är på golv.Om det går att putsa på EPS cement vet jag inte.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.