Hej.
Helt ny i forumet och har läst en del men inte blivit riktigt klok på mitt "problem". Jag har ett gammalt stall med en tegelvägg, slammad på utsidan, som jag skall inreda. Jag funderar på att mura/limma en lättbetongvägg innanför och sedan bara putsa den på insidan men hur tjock lättbetongvägg bör jag satsa på?

Skall jag satsa på "full bredd" 35-40cm eller räcker det med ~20-25 cm?

Jag bor blåsigt, vid havet, men i södra Sverige (så jag har läst inläggen om att köpa ytong från Polen med stort intresse...).

Någon som kan ge mig ett initierat svar?

/Mikael S
 
Ska det bli bostad ? Permanentbostad eller fritidsbostad ?

Man byggde hus av 20-25cm lättbetong tills för 5-10 år sedan, så dåligt isolervärde är det inte att man inte skulle överväga det. Kanske en mineralulls eller frigolitskiva mellan tegel och lättbetong ?

Jag skulle oroa mig för vikten, om grundläggningen tål viktökningen.
 
Det skall bli en del av mitt permanentboende (skall byggas ihop med bostadshuset som ligger 1,5 meter ifrån). Innanför den gamla enstens tegelväggen så grävde förra ägaren ur och armerade/gjöt en platta (har några bilder från gjutningen) så jag tror inte det skall vara några problem.

Men det kanske är en bra idé, att lägga en mineralullsskiva mot lättbetongväggen innanför tegelväggen och sedan ha en liten luftspalt mellan, mot teglet.

/Mikael S
 
Finns många sätt att göra det på.

Jag hade nog satt Träullitskivor på insidan och sen putsat direkt på dem.
 
Alltid bättre om du kan isolera från utsidan, så om du skall sätta isoleringsskivor av något slag så är det bättre om de sitter på utsidan än på insidan. Ibland är det inte möjligt ibland är det.

Om du skall göra det inneifrån, så se till att få en luftspalt mellan teglet och isoleringen kontrollera också så att du får en cirkulation på luften, stillaståend luft vädrar ju inte ut din fukt direkt.. Använd dig av stålreglar eller åtminstonde med någonsorts skydd mellan plattan/väggen och de reglar som du sätter upp, typ syllpapp.

Risken med att tillägs isolera från insidan är att du kyler ner din tegelvägg så du kan få fogsprängningar om det läcker in vatten i fogarna och det sedan fryser på. Nu bor du ju i skåne och det brukar inte vara allt för många nätter med minusgrader här, men risken finns ändå.
 
Tack för de råden. Jag skall ha öppet uppåt mellan väggarna men jag funderar på hur man skall kunna få in luften i nederkant. Ev så kanske man kan lägga ett rör med hål i som man drar till en fläkt som står och suger ut luft hela tiden....

Få fundera lite på det. Sedan tror jag att jag lägger ventiler från insidan och genom den inre lättbetongväggen så att man får ut/in lite luft från mellanrummet.

Kan det vara något?
/Mikael S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.