Håller i skrivande stund på att bygga ett enplanshus från LB Hus och tänkte fiska lite åsikter om huruvida det är lönt att isolera samtliga innerväggar för att få lite mindre lyhört. Pris, 6700:-

Det är enligt snickarna 50% av de hus de har jobbat på där köparna valt att göra detta tillägg. Enligt byggledaren var det alla innerväggar eller inget. Vi var mest sugna på att isolera mellan sovrummen, men det verkar inte gå att lösa.

Vad tror ni? Är det att kasta pengarna i sjön eller gör det verkligen någon nytta?
 
Jag skulle nog rekommendera att isolera innerväggarna och jag är helt övertygad att det gör nytta.
 
Jag tycker också ni ska isolera, jobbigt att göra i efterhand... Priset lät ju inte så farligt heller.
 
Tomma väggar och enkelgips blir ju en väldigt burkig konstruktion som enligt min egen erfarenhet är avsevärt mer lyhörd än om man isolerar och har flera skivlager. Dock ska man nog inte överdriva just isoleringens inverkan. Jag har för mig att tidigare diskussioner i ämnet slagit fast att det räcker med att fylla varje fack till 1/3 med isolering för att få bra effekt. Därefter är det fler lager gips som gör susen.
 
Thomas Lundquist
Mitt råd är att isolera, det gör väldigt mycket mer än ingenting.
 
Börjar med att tacka för alla svar. ; )
Tack!

Bollen ligger nu hos byggledaren för ett pris/m vägg. Jag hade nog fantiserat det där med "allt eller inget".
Hur som helst blir det högst troligt att vi isolerar mellan samtliga sovrum.
 
Badrum och tvättstuga skulle jag isolera också om jag vore ni.
 
och väggar mellan vardagsrum och kök...

Eller alla väggar. ;)
 
Dubbla gips gör också skillnad, samt om det är möjligt att bygga dubbelvägg med förskjutna reglar, där inte reglarna har möjlighet att transportera ljud till intilliggande rum.
 
isolera alla väggar, då behöver man inte viska i huset. är absolut inget ni kommer att ångra, men om ni inte väljer det så kommer ni ångrar er...
 
Enligt Rockwool ger isolering av mellanvägg en 6-8 dB sänkning av ljud och en ökning av 1+1 lager gips till 2+1 3-4 dB och till 2+2 5-6 dB sänkning (http://www.rockwool.se/råd+och+anvisningar/isolera+rätt/nybyggnad/mellanväggar). Jag har tom rivit gips i på ena sidan mellanvägg för att isolera och sätta dubbelgips före omtapetsering. Ljudkomfort betyder mer än man tror. Har dock inte gått så långt att jag byter innedörrar till tystare, vilket är bra om man kan ta hänsyn till vid nybygge.
 
Önskar absolut att vi hade tjockare innerdörrar. Huset är 6 månader och vi ska nu köpa en ny dörr till tvättstugan.
 
Isolera helt klart, framförallt om det handlar om i sammanhanget småpengar, isolera alla väggar.

När det gäller dörrar så är tyvärr inte tjockleken allt, tänk på att i vanliga otätade innerdörrskarmar så er det ju "luft" runt hela dörren mot karmen, vill man ha tyst in till tvättstugan så blir det nog till at köpa en klassad dörr som tätar mot karmen (karm måste också bytas) (kan kanske få konsekvenser med ventilation dock om man är beroende av att luft flyttar sig mellan rummen). Sätter man dörrar med karmskruv så drevar man väl normalt inte innerdörrar vilket gör att det är bara 2 x fodertjocklek som dämpar mellan vägg/karm. Bättre att fogskumma isåfall.
 
Redigerat:
Lite hål måste det ju vara för ventilationen, precis som du säger. Men jag hoppas att det ändå kommer hjälpa en del genom att ha en massivare dörr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.