Utrymmet ska inredas för att byggas ihop med lägenhet i flerfamiljshus och bli bostadsyta. Det ligger på markplanet utan underliggande källare, betonggolv (platta på mark?) byggt för ca 55 år sedan.
Kanske är väggarna något sämre isolerade än i lägenheterna, men utrymmet finns i själva bostadshuset.
Jag behöver tre olika funktioner för de olika väggarna, men alla ska få reglar på 4,5 cm och plyfaskivor 16 mm på det.

1. Mot trapphus MÅSTE jag isolera för att uppfylla bygglovets krav på ljud- och brandisolering (egen brandcell). Jag har förstått att 4,5 cm reglar, mineralull emellan, 16 mm plyfa och ovanpå det 13 mm gips ska räcka.
2. Mot yttervägg vill jag isolera för att behålla värmen lite bättre.
3. Hjärtväggen mot lägenhet är bärande och av sprängsten och där ska jag sätta upp reglar och Plyfa för att få en vägg jag kan spika i och för att det ska bli enklare att dra elledningar.

Många frågor har jag...

a. Fyller gipsskivor någon annan funktion än brandskydd?
Kan jag skippa dem mot yttervägg och innervägg (2 och 3 ovan)?

b. Om jag eventuellt ska sätta kakel på någon vägg, behöver jag då gipsskivor som underlag? Eller går det lika bra direkt på plyfan? Fuktspärr ska jag förstås ha i vilket fall som helst.

c. Kan jag använda metallreglar, fästa endast mot golv och tak och träreglar fästa i metallreglarna med cc 60? Och alltså inte alls fästa träreglarna i väggen (takhöjd 2,35). Det borde vara bättre med metallreglar än träreglar direkt mot betongen på golvet? Och det kanske dämpar ljudet något om jag inte fäster reglarna i väggen, även om jag inte lämnar någon luftspalt. Stomljud är det som hörs mest i det här huset.

d. Eller krävs det metallreglar för att uppfylla brandkraven mot trappuppgångarna?

e. Mot hjärtväggen finns det väl ingen anledning att använda mineralull? Reglar och plyfaskivor borde räcka?
 
a) Gipsskivor är bra ur brandsynpunkt då de innehåller kemiskbundet vatten. Sedan är gipsskivor ett exemplariskt material för att jobba med ytskikt på....

B) Du skall inte på med kakel direkt på en plywood. Gips eller minerit skall på...

c) För att du skall få bästa möjliga ljudisolering så skall du använda dig av en skena som heter SKP alt ACOustic. SKP har gummiduk under och Aco har 2 gummi strängar under + en gummi sträng på flänsen... Den senare använder man när man inte använder torrfog( Akusitkfog alt. Latex) Eller i kombination med torrfog när man gör väggar med ett R'w på över 50 dB...

d) Brandkrav mot trapphus är EI60 då kan man använda träreglar då dessa har en betydligt bättre stabilitet än plåt vid temperatur föändringar. Plåt används dock oftast för att det är ett snabbbare montage och enklare att hantera än virke... Nu vet jag inte hur din vägg ser ut i dags läget mot trapphuset men en EI60 kräver dubbel gips på 2 sidor alt 1 gips + plywood/sida samt 70 regel och torrfog om jag inte missminner mig... Det sista skall jag låta vara osagt... Kolla in danogips hemsida och gå där till infocity så kan du ta fram bättre fakta...
 
Tack för tipsen.

Den nuvarande väggen mot trappuppgång är ca 5 cm tjock av något slags porös cement som man borrar igenom blixtsnabbt. Inget trä och materialet verkar inte brännbart. Och absolut ingen ljudisolering. Huset byggdes ca 1950.

Det där med ljudisoleringsskenor var ett väldigt bra tips, jag ska kolla närmare på det.

Om det behövs gips på alla väggar kanske det i all fall räcker med tunnare gipsskivor än de 13 mm jag ska sätta mot trappuppgångarna?
 
"porös cement" är antagligen lättbetong!
Att isolera på insidan av ytterväggar under mark avråder definitivt de flesta här på forumet från, speciellt med plyfa och träreglar.
Det finns många, härligt långa trådar i ämnet... ;)
 
Helt rätt, nu vet jag att det är lättbetong.
Ingen del av väggarna ligger under mark. Golvet är i samma nivå som marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.