Hej.
Jag är tillsammans med frugan nyblivna radhusägare och jag har tidigare endast bott i lägenhet så jag är således helt novis när det gäller hus..

Vi skulle ev. vilja isolera några ytterväggar inifrån (över den målade vävtapeten) för att få bättre värme- + ljudisolering och har funderat på följande lösningar:

* Regla upp 45 och isolera samt sätta upp någon slags träskiva (OSB eller vad det nu kan heta...) + gips.
eller
* Bara sätta upp något/några lager trä- och gipsskivor.

Det som gör mig osäker på vilket vi ska välja är hur mycket 45 mm isolering gör i värmehänseende samt ljudisolering.

Våra ytterväggar ser ut så här:
22 mm stående panel
3,2 mm board
148 mm mineralull
28*70 mm + 45 * 120 mm reglar c/c 600mm
diffspärr
13 mm gipsskiva

Kan vi använda tjockare isolering än 45 mm med tanke på diffspärren?
I så fall, hjälper denna isolering till att hålla värmen eller bidrar den "endast" till ljudisolering av väggen?

Om det inte ger någon vinst i värmehänseende, är det då bättre att slänga på någon/några skivor med träskiva + gips för bättre ljudisolering?

Mvh,
Totalnollan på hus.. :surprised:
 
Per-Erik skrev:
Ang besparingen så kan ni ju kolla här..
[länk]
eller här..
[länk]

Diffspärren får ni ha (med fördel) 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan.

Gips i flera lager ljuddämpar bättre änn träskivor, alltså tal, bilar som tutar osv..
Vi gjorde en kalkyl på energimyndighetens hemsida och vi skulle spara så pass lite i energi/värme så att det får bli en lösning för endast ljudisolering istället.

Tack för tipsen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.