Jag är full färd att iordningställa ett förråd i källaren med en ingång från garaget till groventre. Jag hade tänkte mig att regla upp mot den enda väggen som är yttervägg(leca) med plåtreglar och sedan gipsa. Detta efter att lyssnat på ett råd av en bygg ingenjör, men nu undrar jag kan jag, ska jag isolera väggen? Med vad i så fall? Jag ska installera en luftvärmepump och jag vill inte att all värme försvinner ut redan i första rummet.
 
Jag lever i tron att källarväggar isoleras bäst från utsidan. Då minimerar man risken för att fukten kondenserar i väggen.
 
Ska kanske tillägga att det kommer att bli platon + isolering på utsidan i sommar.
 
Jag håller på med ett källarprojekt och funderar på att sätta en varmväggskiva på 3 ytterväggar.

Vi har isolerat/dränerat med Isodrän på utsidan, men jag funderar trots allt på att göra en ventilerad konstruktion på insidan.

I princip en remsa tjärpapp, en regel på detta som bildar en luftspalt och sedan en varmväggskiva med 50mm isolering.

Luftspalt 15mm både uppe och nere, dvs en helt ventilerad konstruktion.

Mest för att undvika kallras vid väggarna.
 
Ursäkta...men vad är en varmväggskiva?
 
Intressant.

Gör den verkligen nytta då man har luftspalt uppe och nere?
Vad kostar en sådan platta?
 
Mangelito skrev:
Intressant.

Gör den verkligen nytta då man har luftspalt uppe och nere?
Vad kostar en sådan platta?
Jag vet faktiskt inte vad den kostar, men skall kolla upp det.

Nyttan kan naturligtvis diskuteras från ett isolerings perspektiv, men jag är mest intresserad av komfortisolering.

D.v.s jag vill undvika kallras, även om väggarna är isolerade utvändigt, så blir dom ganska kalla, det beror antagligen mest på bristfällig uppvärmning i källaren.

Återstå att se hur det blir efter golvvärmen har fått värma upp rummen när uppvärmningssäsongen börjar i höst.

Jag satsar nog på att fixa några väggar innan dess, då är jag på den säkra sidan.

Per
 
(tilläggs)isolering av källare:

bör principiellt göras på utsidan
med ett utåt fallande ånggenomgångsmotstånd

isolerar man på insidan:
får den gamla väggen en lägre temp med följd att luftens relativa ånghalt (i väggen) ökar med risk för kondens och otrevligheter

isolerar man på utsidan:
höjer man tempen på gamla väggen och det motverkar kondens följdaktligen och höjer isolerförmågan i bef vägg gm att den blir torrare och den högre tempen förmår troligen också kompensera för det nya/ökade motståndet mot fuktutvandring som det nya ytterskiktet ger

..betr ventilerade skivan på insidan
en spalt < (5-)10 mm mot ytterväggen och vilken (tunn) skiva som helst är (lika bra/)bättre för då står luften stilla i spalten
nja kanske inte så "illa", det var ett dåligt skrämselskott

men jag förstår din tanke - men det kan bli fel ändå (se förklaringen ovanför) om du ändå har kvar en (inneryt)temp i den gamla väggen som någon tid av året ligger under daggpunkten för inomhusluften. och var sitter diffspärren (eller tätaste skiktet idag)

sånthär är klurigt
 
Yondalar skrev:
(tilläggs)isolering av källare:

bör principiellt göras på utsidan
med ett utåt fallande ånggenomgångsmotstånd

isolerar man på insidan:
får den gamla väggen en lägre temp med följd att luftens relativa ånghalt (i väggen) ökar med risk för kondens och otrevligheter

isolerar man på utsidan:
höjer man tempen på gamla väggen och det motverkar kondens följdaktligen och höjer isolerförmågan i bef vägg gm att den blir torrare och den högre tempen förmår troligen också kompensera för det nya/ökade motståndet mot fuktutvandring som det nya ytterskiktet ger
Instämmer
(märk väl att jag har en utvändig isolering/dränering redan, men vill öka komfortkänslan, dvs slippa en kall vägg känsla när man lutar sig mot väggen).

Yondalar skrev:
..betr ventilerade skivan på insidan
en spalt < (5-)10 mm mot ytterväggen och vilken (tunn) skiva som helst är (lika bra/)bättre för då står luften stilla i spalten
nja kanske inte så "illa", det var ett dåligt skrämselskott
Inte helt säker på att jag förstår vad du försöker säga, men i mitt fall har jag tänkt ha en spalt både i överkant och underkant, så att luften skulle stå still har jag svårt att tro.

Yondalar skrev:
men jag förstår din tanke - men det kan bli fel ändå (se förklaringen ovanför) om du ändå har kvar en (inneryt)temp i den gamla väggen som någon tid av året ligger under daggpunkten för inomhusluften. och var sitter diffspärren (eller tätaste skiktet idag)

sånthär är klurigt
Ja, frågan är om det finns någon generell sanning, helt klart är att man inte skall stänga in fukten.
 
jag menade att om man har två parallella ytor placerade på litet avstånd från varandra så kommer luften i spalten att i det närmaste stå stilla (ingen konvektion och luft leder dåligt)
Detta gäller när du inte har någon spalt uppe o nere, vilket du har och då får du (pga kallare luft i spalten än i rummet) ett ras och därmed också konvektion. Jag kan ej bedöma hur otrevligt detta ras blir, kanske inga problem allls, men i princip så blir raset kraftigare ju bättre isolering skivan i sig har (därför att då blir luften i spalten ännu kallare, det var lite av tanken bakom "skrämselskott")
 
Hmmm...

Mycket intressant frågeställning.

I mitt fall, med nyinstallerad golvvärme, kan man ju fråga sig hur man upplever kallraset från väggen i båda fallen.

Dvs källarvägg, isolerad på utsidan men inte på insidan versus samma vägg med utsidan isolerad och en luftspaltsinnervägg.

Källaren har ju varit rejält kall innan, så det ska bli kul att se hur det blir i höst när det är eldningssäsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.