Hej har ett gammal tvåvåningshus från 1930-talet som på 50-talet blev klätt med tegel.

Som det är nu så är det 60mm tegel med massa hål igenom, någon form av duk/papper/plast? som släppt å ligger ~~~~ ner till första våningen, 30-40mm luft, gammal brädfodring, stående timmer "ser ut som spontat" ca: 125*75mm sedan är det panel.

Det är allt, problemet är att det är svinkallt på vintern. Väggarna är kalla och det drar igenom.

Så jag vill isolera mina ytterväggar inifrån "vet att det är enklare och smartare att göra det utifrån" men tegel är ganska underhållsfritt. hur gör jag för att det INTE ska bli fukt/mögel problem?

Låta det va! - Visst men då behöver jag inte skriva här.
 
Ja du, inte lätt. Jag har ett hus som liknar ditt verkar det som, men med eternitplattor istället för tegel. Jag har skippat att isolera invändigt eftersom jag vill, så småningom, isolera kåken utvändigt just med tanke på köldbryggor och fuktrisken med att isolera på insidan.

Men om jag hade tegel på mitt hus skulle jag vara mer tveksam... inte lätt alltså. DÅ skulle jag nog ha isolerat LAGOM mkt på insidan.
 
Vad tror du kan vara lagom?
Vilken sorts isolering?
Med eller utan luftspalt?
Plast/vind duk eller kanske något annat? Dock skeptisk till plast!

Det klart tar man inte för mycket som du säger så kanske den läckande värmen håller tillräckligt torrt åt mig hmm..

Gärna fler tips och kommentarer.
 
Jag tänker göra som du tänkt, dvs täta stora springor, tapetsera träväggen med vindpapp, regla på 70mm på insidan, isolera mellan reglarna, i med ny el, på med plast, osb och gips. Nackdelen är att det blir hål i plasten vid alla eldosor, men jag får täta efter bästa förmåga med tejp eller vad som är lämpligt.
Plasten måste hamna innanför isoleringen eftersom 70mm mineralull förmodligen isolerar bättre än resten av väggen.
Ett alternativ som vissa förespråkar är att använda vindpapp i stället för folie i gamla hus, men jag tror nog att det blir plast för mig. Jag har svårt att tro att det blir sådant övertryck i huset att jag pressar ut fukt via eldosorna. Jag har murstock med kamin och självdrag som ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.