Interiör av kallvind med träbjälkar och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag funderar om det inte är bättre att isolera kallvinden från öppningarna mellan takstolarna upp till taktopp. Då slipper jag kall utrymme mellan bärstolparna och takstolöppningar som ställer till att det ändå blir kallt och fuktigt ovan rummet.
Vad tror ni om det?
Tacksam för alla svar.
 
Det är så många åsikter i ämnet. Vad har du för material närmast taket på utsidan? Det finns en regel som säger att insidan skall vara fem gånger tätare än utsidan. Men å andra sidan så finns de som säger att med cellulosa kan isoleras utan luftspalt hela vägen upp. Trots detta så lämnar flertal byggfirmor inte garanti om det inte finns en luftspalt. Hur som helst har jag på lantstället valt cellulosa på en vind liknande din dels för materialets hygroskopiska egenskaper men också för att man inte skall behöva luftspalt. På insidan har jag en diffusionsöppen väv. Har en inspektionslucka och mätt med hygrometer under två år och allt har sett bra ut.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är så många åsikter i ämnet. Vad har du för material närmast taket på utsidan? Det finns en regel som säger att insidan skall vara fem gånger tätare än utsidan. Men å andra sidan så finns de som säger att med cellulosa kan isoleras utan luftspalt hela vägen upp. Trots detta så lämnar flertal byggfirmor inte garanti om det inte finns en luftspalt. Hur som helst har jag på lantstället valt cellulosa på en vind liknande din dels för materialets hygroskopiska egenskaper men också för att man inte skall behöva luftspalt. På insidan har jag en diffusionsöppen väv. Har en inspektionslucka och mätt med hygrometer under två år och allt har sett bra ut.
Hejsan! äe fråga här:
var ligger duken, (diffusionsöppen väv) ngtans? mellan närmast tak på insidan och isoleringen eller efter isoleringen?
Tack på förhand!
/Y
 
Duken ska vara på insidan av isoleringen.
Alltså isoleringen, duk sedan själva skivan eller vad du har för något som innervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.