Hej o hallå! Jag har ett gammalt dragigt trägolv i sommarstugan, isolerat lite halvtaskigt från krypgrunden underifrån för 25 år sedan. Nu vill jag tilläggsiolera uppifrån, UTAN att bryta upp golvet eftersom väggarna är tilläggsisolerade inifrån. Jag är fullt medveten om att det bästa vore att börja om, men vad finns det för alternativ? Tänker en vindduk, en hård extruderad skiva och sedan nytt brädgolv, funkar det med fukt osv? Eller vad gör jag? Endast 1st tröskel, ganska hög som är i vägen. Tacksam för goda råd!
 
Det vanligaste problemet är att isoleringen sjunker ihop så det blir fritt drag precis under golvplanken. Vad är det för isolering i dag?
En 'fullösning' skulle kunna vara att borra hål med jämna mellanrum längs ytterväggarna och trycka ner fogskum.
 
useless useless skrev:
Det vanligaste problemet är att isoleringen sjunker ihop så det blir fritt drag precis under golvplanken. Vad är det för isolering i dag?
En 'fullösning' skulle kunna vara att borra hål med jämna mellanrum längs ytterväggarna och trycka ner fogskum.
Om jag minns rätt är det cirka 150mm gullfiber som hålls på plats av asfaboard. Inte noggrant gjort. Väggarna cirka 50cm tjocka (murad stengrund) typ 1850-talet. Tror inte det finns något som håller emot om jag trycker ner något...
 
Hur ser det ut i din krypgrund??
Brukar ruttna sönder och ramla ner så kylan känns på golvet.

//AA
 
Sommarstuga... En matta på golvet kan göra underverk.
 
Chubba Chubba skrev:
Hej o hallå! Jag har ett gammalt dragigt trägolv i sommarstugan, isolerat lite halvtaskigt från krypgrunden underifrån för 25 år sedan. Nu vill jag tilläggsiolera uppifrån, UTAN att bryta upp golvet eftersom väggarna är tilläggsisolerade inifrån. Jag är fullt medveten om att det bästa vore att börja om, men vad finns det för alternativ? Tänker en vindduk, en hård extruderad skiva och sedan nytt brädgolv, funkar det med fukt osv? Eller vad gör jag? Endast 1st tröskel, ganska hög som är i vägen. Tacksam för goda råd!
Sitter lite i samma funderingar som du gjorde för något år sedan. Hur gick det? Vad gjorde du.
Vindpapp samt golvspån och ett laminatgolv borde ju räcka ?
 
Undvik all form av plast på golvet. Det upplevs väsentligt kallare än rent trä, eller mattor, och särskilt ullmattor såsom t ex "äkta" mattor.

Trossbotten måste vara helt vindtät annars blir golvet aldrig varmt. Har själv tidigare bott i ett äldre hus med otät isolering i mellanbjälklaget. I sovrummet var där en gammal plastmatta på golvet. Iskallt på vintern även om det inte drog in.

Den termiska effekten i hus gör att det vill dra in kall luft genom trossbotten och därför måste den vara helt vind-/dragtät. Mineralull är den sämsta isoleringen då den släpper igenom hur mkt luft som helst om den inte är 100% vindtätad åt alla håll.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Kan jag, bör jag😁 låta trossbotten vara, det är ju så fint drag där, och istället lägga på 20mm golvisoleringsplattor typ OPTIM-M direkt på befintligt trägolv. Sen laminat/parkett ovanpå?
30mm motsvarar ca 20mm lösull.
Vad kan hända? Låser vi in fukt?
 
Micke501 Micke501 skrev:
Vad kan hända? Låser vi in fukt?
Nej, ingen fukt låses in, men ni käkar plåster mot magsår...
 
Såg att jag missade en nolla😁. 30mm motsvarar 200mm lösull. Ska det vara. Sorry
 
Ju tjockare/effektivare isolering ovanpå bjälklaget desto kallare och fuktigare blir bjälklaget. Dvs klimatet/fukten under måste hållas under uppsikt/kontroll. Det behövs iofs ändå...

Ev värme- eller vattenrör som går i, eller passerar, bjälklaget lever ett farligt liv på vintern.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ju tjockare/effektivare isolering ovanpå bjälklaget desto kallare och fuktigare blir bjälklaget. Dvs klimatet/fukten under måste hållas under uppsikt/kontroll. Det behövs iofs ändå...

Ev värme- eller vattenrör som går i, eller passerar, bjälklaget lever ett farligt liv på vintern.
Ok. Verkar ju logiskt. Nu är detta en snart 100 år gammal plint stuga med sågspån i botten. 0,40-1.20m markfrigång under hela stugan. Inga vattenrör eller liknande i eller igenom golvet. Allt detta kommer via nybyggt badrum genom vägg till köket.

Nu kommer jag troligen att såga upp golvet ändå men alltid intressant att kolla på olika alternativ.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.