Hej!

Vi ska bryta upp ett golv och regla upp (komplettera den befintliga uppreglingen till ca cc:30). Detta inför läggning av klinkers. Golvet ligger alltså på ett uppreglat bjälklag direkt på plattan på mark. Eftersom reglarna inte ligger med särskilt jämna avstånd, är det ganska svårt att kapa jämna och bra bitar av isolering, varför vi nu undrar om ett alternativ kan vara att lägga ut lösull.

Någon som har erfarenhet av detta sätt att isolera, eller använder man bara lösull till vindisoleringar?

Utrymmet som ska isoleras är ca 20 cm högt (mer finns tyvärr inte). Kan man köpa ullen på säck och isolera själv?

Tacksam för krativa förslag och idéer!

//Anders
 
Nu svarar jag inte på er fråga, men jag bara undrar om ni har koll på fuktklimatet mellan plattan och golvet? Är det en oisolerad platta? För det kan bli problem i så fall om ni isolerar som ni tänkt göra, lösull eller ej.
 
Lösull går utmärkt att använda i golvbjälklag.
köpes i säckar ja.

Går att kratta ut eller blåsa ut.. Jag skulle tro att det enklast för er är att kratta ut det.

Men även som jon_h säger så kan det ju blir probelm om plattat inte är isolerad.
 
jon_h skrev:
Nu svarar jag inte på er fråga, men jag bara undrar om ni har koll på fuktklimatet mellan plattan och golvet? Är det en oisolerad platta? För det kan bli problem i så fall om ni isolerar som ni tänkt göra, lösull eller ej.

Vet faktiskt inte om den är det. Troligen inte, eftersom det finns isolering i golvbjälklaget nu. Låter det inte som en vettig tanke????
 
När är huset byggt?
Hur ser konstruktionen ut?
 
Jag håller på med samma sak, mitt hus är byggt -82 och hade mineralull i bjälklaget tidigare, så det borde väl att ersätta detta med isover lösull? Enda skillnaden blir att det kommer att bli golvvärme nu. Min platta är oisolerad med endast en plast under.

Känns som om det är lättare att kratta ut lite lösull i bjälklaget i stället för att skära ut "vanlig" isolering för alla slangar/reglar/plåtar och dyl!

Eftersom det bara är plats för 100mm isolering, vad rekomenderar ni att man ska använda för att få effektivaste isoleringen?
 
Jag skulle rekomendera lösull. går fortare. Lägger man skivor/rulle så bör man lägga i 2 lager så dem hamlar omlott. För att minska springor.

Helst ska man ju spruta ut det.. då går det ändå fortare.. kratta ut blir som jag förstår det lite halvbra då, isoleringen kommer ut som klumpar som man behöver dela på.. = tids ödande.

Där man köper isoleringen brukar man kunna hyra en blås maskin för nån tusenlapp. Dock bör man vara 2. En som sprutar & en som fyller på med nya säckar..
 
Ok!

Nu är mitt badrum endast 2,6x3 meter och höjden på golvbjälklaget är endast 10cm vilket betyder att det endast går åt ca 0,8 kubikmeter isolering. kändes onödigt att hyra en blås som är 3ggr dyrare än materialet.

Hur mycket är det i en säck?
Sitter lösullen ihop så mycket så man måste hålla på att plocka isär den för hand om man ska kratta ut den?
 
Till under tio kvm skulle jag utan tvekan skippa tankarna på lösull. Jag har provat att kratta ut ett par olika fabrikat/typer och tycker inte det blir bra. Att blåsa och hyra maskin för det verkar dock lite överdrivet bara för 10kvm. Köp vanlig isolering och skär till, det är ju inte speciellt knepigt att få det bra om man tänker sig för och är noga. Lägga omlott gör man ju inte i ett bjälklag - det går ju liksom inte....

Angående risken för fuktproblem så håller jag med föregående talare - här bör man nog tänka till lite innan man drar igång (att välja isolertyp är det minsta problemet i detta fall...).

Har det funkat tidigare lär det ju fortsätta att fungera även om man inte bygger så idag, oavsett vilken isolering som används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.