Hej! Jag har ett hus från 77 med gjuten platta och uppreglat golv.
Ligger ett trägolv som spruckit isär i spånten, och isolering som ligger mot plattan men glipar ca 1 dm mot golvet vilket innebär att det blåser upp kalluft i rummet. Har fått tips av en snickare att lägga isolering,fiberduk golvspån och parkettgolv.
Men undrar vad för någon isolering man ska ha?

Mvh. Andreas
 
Det det där låter som mycket vanlig riskkonstruktion från den tiden http://www.lfs-web.se/platta-pa-mark.htm .
Då risken för fukt är väldigt stor vill man inte ha något organisk material tex trä eller papp mot betongen då det annars lätt möglar med lukt och andra problem som följd. Nu kan du jag ha tur och ha ovanligt torrt under huset så du har klarat dej och grattis i så fall. Andra måste lägga in ventilerade golv så fukten vädras ut, tex Nivell eller Granab.

Även om det är torrt och fint så borde du ta bort reglarna och se till att plattan är fri från organisk material. Sedan lägga hård cellplast tex XPS som isolering och ett flytande trägolv ovanpå det. Om du vill byta till klinker skall man nog gjuta med eps betong ( betong med frigolitkulor i) och sedan lägga klinker.
 
Om golv och reglar (organiskt material - trä) är ok så har du en torr och fin platta, vilket du troligtvis har. Då är frigolit, golvspån och parkett en vettig lösning. (Det har jag i mina tillbyggnader från 80-talet, och det tycks fungera ok.)

Jag tror att de flesta hus från åtminstone 70-talet har betongsulor med kapillärbrytande skikt under. Morsan & farsan byggde nytt -73, och de har ca 30 cm makadam under betongsulan, och ett helt snustorrt golv i källaren, om än oisolerat. I gillestugan, (superpoppis på 70-talet), har de uppreglat trägolv, (dock utan isolering tror jag). Inga problem med det golvet, (ventilerat via väggarna).

Så om bara plattan är torr, och din dränering inte håller på att klappa ihop, så är det inga problem.
Men jag förstår inte varför det blåser upp kalluft från golvet?
 
Har liknande konstruktion på mitt hus från -65. Är lite orolig för mögel där under golvet. Är det bara ventilerat golv som är en säker lösning? När jag renoverade köket fick jag veta detta om ingen organisk kontakt med plattan så bröt bort allt ingjutet trä och ersatte träklossarna, som reglarna låg på, med nivellskruvar. Så långt blev allt rätt men sen fyllde jag med glasull ända upp till golvspånskivorna vilket kanske var lite dumt. Den gamla konstruktionen hade funkat i 45 år utan problem men jag kanske skapat mig problem nu? Tänkte att det är bra med så mycket isolering som möjligt då jag la golvvärme och ville ha så lite värme som möjligt i plattan. Skulle det vara bättre att lägga några cm cellplast på plattan och sen lägga mineralull som tätar bra mellan golvreglarna?
 
Hm, svårt att säga. Ventilation är ju för att få bort ev fukt. Finns det ingen fukt så bör det ju inte vara ett problem. Å andra sidan kan man tänka som väggisolering: dvs den varma/fuktiga rumsluften kondenserar mot den kalla betongsulan => fukt. Å tredje sidan, mina golv som har frigolit-spån-parkett har ju heller ingen luftspalt/ventilering, och har, så vitt jag vet / kan bedömma, fungerat smärtfritt så här långt. "Fördelen" med spån är ju att den mjuknar när den blir fuktig, så då märker man ev fuktproblem.

Inte ens ventilerat golv är f ö en säker lösning om det är för mycket fukt i sulan.
 
Oldboy skrev:
Om golv och reglar (organiskt material - trä) är ok så har du en torr och fin platta, vilket du troligtvis har. Då är frigolit, golvspån och parkett en vettig lösning. (Det har jag i mina tillbyggnader från 80-talet, och det tycks fungera ok.)

Jag tror att de flesta hus från åtminstone 70-talet har betongsulor med kapillärbrytande skikt under. Morsan & farsan byggde nytt -73, och de har ca 30 cm makadam under betongsulan, och ett helt snustorrt golv i källaren, om än oisolerat. I gillestugan, (superpoppis på 70-talet), har de uppreglat trägolv, (dock utan isolering tror jag). Inga problem med det golvet, (ventilerat via väggarna).

Så om bara plattan är torr, och din dränering inte håller på att klappa ihop, så är det inga problem.
Men jag förstår inte varför det blåser upp kalluft från golvet?
Nä jag vet inte heller varför det blåser. det stormar ju inte upp luft, men det känns ändå att det kommer kalluft mellan den trasiga spånten,
 
Zellero skrev:
Nä jag vet inte heller varför det blåser. det stormar ju inte upp luft, men det känns ändå att det kommer kalluft mellan den trasiga spånten,
Det är vanligt om isoleringen sjunkit ihop. Kall luft blåser mellan isolering och golv. När man isolerar golv skall man helst skära en stående remsa runt ytterväggarna, den sjunker inte ihop då.

Jag har detta problem på ett par ställen. Funderar på att borra hål och spruta ned byggskum.
 
okidoki! Men vad tror ni om isolering? Ligger ju vanlig där idag.
ska jag bygga på den eller lägga typ cellplast i botten och sen den gamla över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.