Har nu tömt och börjat riva i vår gamla ladugård, som jag tänkt bygga om till snickarboda. Jag hade inte planerat att göra något åt golvet ännu, men nu när det är tomt ser jag att det är i rätt dåligt skick. Det är sprucket på många ställen, och golvet sticker upp lite här och där. Sedan finns även gödselränna, urinbrunn och foderkrubba att riva bort / täcka igen.

Brunnen var ca 2 meter djup, men har fyllt igen rätt mycket med sten och betongklumpar jag rivit bort.. :)

Hur som helst. Jag vill ha värme i snickarbodan och tänkte därför att jag skulle isolera golvet i samband med bygget. Min plan var; byggplast närmast betongen; reglar, gullfiber och till sist spånskivor (eller OSB) på det hela.

Inser nu då jag plockat bort större delen av foderkrubban att betongen dels är rätt tunn (ca 5 cm), inte är armerad och därför väldigt lätt att bryta loss med ett järnspett.

Då jag också haft en del funderingar över takhöjden funderar jag nu på om man skulle försöka sänka golvet. Bjälkarna under innertaket går knappt 2 m över golvet och med 10 cm isolering i golvet blir det knappt 1.90 kvar. Visserligen inga problem för mig som bara är drygt 1.70 lång, men kanske kommer det att kännas lite lågt ändå.

Min första tanke var att höja innertaket, men det är ett stort jobb. Ovanpå innertaket ligger ett tjockt lager med sågspån, och det är rejält byggt. Dessutom oroar jag mig över stabiliteten på byggnaden om jag tar bort innertaket.

Nu då jag sett att golvet är så pass tunt har jag brutit bort golvet ca 1 m2 intill ena väggen. Stenväggen går ner åtminstone till botten på golvet. Har tänkt gräva ner och se om den fortsätter ner även under mark, vilket kan tänkas då byggnaden troligtvis sjunkit något då den är en bra bit över 100 år gammal.

Nu till min fråga:

Om jag bryter upp golvet, hur ska jag på bästa sätt göra ett isolerat golv?

Måste jag gräva ner 10-15 cm (hur djupt vågar man gräva utan att påverka stenväggarna)?
Sedan gjuta ett nytt golv (är 5 cm för tunnt)?

Eller är det bättre att inte gjuta alls, utan att istället fylla på med t.ex. grus, sedan plast, reglar, isolering osv?

Har läst nånstans att man kan ha ett lager lecakulor på jordgolv och sedan plast, reglar osv.. Är detta något jag ska fundera på?

Eller är det bäst att lämna betongen och bara försöka jämna till den genom att plocka bort det som sticker upp?
 
Redigerat:
Hur skulle det fungera att gräva ut jord, ca 10-15 cm och sedan bygga ett uppreglat golv som ställs ovanpå lecablock? Då blir det ju luft under, som borde isolera då det inte ska finnas något drag där. Stenmuren går åtminstone 15 cm ner under nuvarande markytan.
 
Eftersom en låg takhöjd inte ger dig problem så tycker jag att du ska behålla den, du får mindre att värma upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.