Hej!
Jag har läst mängder med olika trådar om detta och jag har inte kommit fram till någon vidare bra slutsats.
därför skapar jag nu ytterligare en tråd om samma ämne men nischad åt mitt håll.

Vi skall bygga om vår källare där vi idag har ett ventilerat golv som börjat svikta och är väldigt ojämnt. eftersom jag tror att man fuskat lite med distanser och mothåll under golvet så räknar jag halvt med att behöva riva ut hela det golvet för att lägga in allt från början igen och göra det "rätt".

nuvarande golv ser ut som följer Illustration av ett golv i genomskärning med märkningar för platta, luftspalt, frigolit, reglar och golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan är oisolerad från 1962

på den ligger platon matta eller plast (verkar vara olika i olika delar av källaren) ovan platon eller plast är det en luftspalt på ca 1 cm. sen är det uppreglat med vanliga reglar, mellan dessa är det frigolit. ovanpå det ligger fräst golvspån med golvvärme och sist ovan det ligger ett golv.

detta är hur jag tänkte återskapa det.

Sen fick jag en fråga om varför jag inte gjuter istället enligt denna bilden

Skiss av golvkonstruktion med lager av betong, frigolit och platta, med markerade värmeisoleringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så lager för lager:


betong (armering och golvvärme)
plast/geoduk
Frigolit 100mm
Platta (oisolerad)

en frigolit kant runt hela för att undvika "direkt" värmevandring ut i källarvägg

Möjligen kan man även behålla den tidigare platonmattan och göra "luftspalt" längst kanten om det skulle vara bättre

finns det någon erfarenhet i gruppen kring liknande lösningar?
 
Din andra variant i betong är vad vi gjorde mer eller mindre. Den lilla frigolitkanten mot väggen kan göras kilformad så du minskar värmeöverföringen ännu mer men det är finlir. I så fall ritar du om så det stora fligolitblocket sträcka ända ut till väggen och placerar en 45 graders kilformad bit ovanpå den och som är lika hög som betongen. Kilen kan vara avhuggen i toppen så den är 10-20 mm bred där beroende på vilket golv du ska ha.
 
F fb35523 skrev:
Din andra variant i betong är vad vi gjorde mer eller mindre. Den lilla frigolitkanten mot väggen kan göras kilformad så du minskar värmeöverföringen ännu mer men det är finlir. I så fall ritar du om så det stora fligolitblocket sträcka ända ut till väggen och placerar en 45 graders kilformad bit ovanpå den och som är lika hög som betongen. Kilen kan vara avhuggen i toppen så den är 10-20 mm bred där beroende på vilket golv du ska ha.

Tack för ditt svar!
Hur klassar ni golvet ur ett riskperspektiv ? anses det vara en riskkonstruktion eller inte ?

Har du några bilder m.m så man kan se hur du gjorde ?

Mvh Tommy
 
Jag har nog inga bra bilder från vårt golv tyvärr. Om du menar den tidigare konstruktionen hos dig och om den är en riskkonstruktion så skulle jag säga att det beror på hur det är ventilerat runt om. Om det är tätt så finns det troligen risk för fuktangrepp. Jag antar att reglarna inte vilar på tunna lyften utan på några klossar här och där och då måste de vara "kapillärbrytande", alltså av plast, sten eller liknande, inte av trä. Annars kan de suga upp fukt som sedan sugs upp i reglarna.

Det finns exempel på golv i villor (hela bostadsområden) där det du anger som reglar (kallas syllar i de fallen) vilat på tryckimpregnerade träklossar och själva varit impregnereade. Klossarna och syllarna har stått sig fint men allt som byggts på dem i form av golvreglar och väggskivor har ruttnat och möglat med åren eftersom fukten kunnat tas upp från en fuktig platta och letts vidare. Lärdomen blir att vara noga med vad som kan bli fuktigt och vad som inte får bli det och se till att fukten inte kan vandra mellan de delarna.
 
Jag håller själv på med likande proekt just nu med likande förutsättningar.

Källaren byggd -75 å jag antar dålig eller ingen isolering.
Men jag tänkte köra Jape, dels för att det är svårt att dränera, inga större fukt när jag rivit nu och även för att minska radonen (120).


Golv
Parkettgolv
LK Spårad EPS 50 mm Golvvärme
Frigolit S200 50mm
Japesystem ("Ventilerad Platon")
Platta (oisolerad)

Vägg
Fibergips
isolering 50 mm/stålreglar
Jape
LECA

T TommyNe skrev:
Hej!
Jag har läst mängder med olika trådar om detta och jag har inte kommit fram till någon vidare bra slutsats.
därför skapar jag nu ytterligare en tråd om samma ämne men nischad åt mitt håll.

Vi skall bygga om vår källare där vi idag har ett ventilerat golv som börjat svikta och är väldigt ojämnt. eftersom jag tror att man fuskat lite med distanser och mothåll under golvet så räknar jag halvt med att behöva riva ut hela det golvet för att lägga in allt från början igen och göra det "rätt".

nuvarande golv ser ut som följer [bild]

Plattan är oisolerad från 1962

på den ligger platon matta eller plast (verkar vara olika i olika delar av källaren) ovan platon eller plast är det en luftspalt på ca 1 cm. sen är det uppreglat med vanliga reglar, mellan dessa är det frigolit. ovanpå det ligger fräst golvspån med golvvärme och sist ovan det ligger ett golv.

detta är hur jag tänkte återskapa det.

Sen fick jag en fråga om varför jag inte gjuter istället enligt denna bilden

[bild]

så lager för lager:


betong (armering och golvvärme)
plast/geoduk
Frigolit 100mm
Platta (oisolerad)

en frigolit kant runt hela för att undvika "direkt" värmevandring ut i källarvägg

Möjligen kan man även behålla den tidigare platonmattan och göra "luftspalt" längst kanten om det skulle vara bättre

finns det någon erfarenhet i gruppen kring liknande lösningar?
 
Jag landade själv i att sätta tillbaka i den ordning det va byggt.

Parkett 13mm
Golvspån spårad med värme
lumppapp <-Glöm inte den @johanna79 det reducerar gnissel något enormt
Frigolit S300 70mm
platonmatta
oisolerad platta.

väggarna är byggda med trärelgar och gullfiber med 1-2 cm distanser från betongen så jag bytte inte dem.
nytt installationskikt för el och datakablar och sedan spån och gips i alla utrymmen
 
  • Gilla
johanna79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.