Hej.

Vi har brutit upp golvet i köket för att dra nya vatten rör från/till pannan. samtidigt har vi tagit bort allt spån som låg som isolering. Trossbotten ser ni i bilden som är bifogad..
Finns inte mycket som är rakt här alltså.. har funderat på organiskt isolering, spånet har ju fungerat bra i över 60år så det verkar vettigt att fortsätta på samma spår.. det jag hittat i skivor är Vital och det är ju rätt hårda skivor som jag förstått, blir ju svårt att få tätt med de runda balkarna som ligger samt ojämna brädorna o trossbotten.

Gulfiber är ju inget material som lagrar fukt och som man läst här på forumet så får trät ta mer fukt och då kanske man får problem med mögel.. osv.

Att ta dit någon som som blåser ut ekofiber för endast 13m2 kommer bli tokdyrt..

Finns det något annat alternativ eller ska jag helt enkelt gå på gulfiber o hoppas att man inte får problem i framtiden..

huset är för övrigt från 1909 på pappret(orginal papprena/ritningarna från de gamla husen i området försvann i flytt så det är svårt att veta hur gammalt det är), dock så har vi iom rivningen i det som ska bli nya köket hittat "byggt år 1845" inristat i en träbalk så det har ju stått ett tag huset utan problem med fukt i grunden/golv..

tacksam för hjälp/tips och förslag
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vital kan nog fungera, annars kan man ju alltid köpa ekofiber i bal/säck och kratta ut.
Jag skulle däremot inte riskera fuktskador genom att lägga i gulfiber.
 
Jag har köpt ekofiber i säck och isolerat bjälklaget med. På inrådan av han vi köpte isoleringen av använde vi en mixer för att fluffa upp det med, fungerade väldigt bra, provade att kratta först men det här var enklare och blev bättre.
Passa på att täta med lerklining så det inte blåser in i isoleringen.
 
Jag tycker också ekofiber eller cellulosa skulle vara lämpligt och köp då balar och kratta eller mixa ut själv. Lägg vindpapp i facken först så det blir vindtätt. Det är en bra lösning med lerklining också men det tar mer tid och är meckigare kan jag tänka mig.

Annars kan man för det mesta lägga tillbaka den spån man skottar ut (även då bör man lägga vindpapp först) om den är torr. Som du själv skriver, har den fungerat bra i 60 år fungerar den nog bra i lika många till... :) Den har inte lika bra isoleringsförmåga som cellulosaisolering men så länge det är vindtätt och den ligger ända upp mot golvet fungerar den bra.
 
Hej. tack för svaren, hade ju faktiskt inte tänkt att det går att köpa "fluffigt" lösull från dem som sprutar ut det med lastbil. tagit kontakt med dem och det går att få tag på för hyffsat bra priser.. mycket billigare än Vital isoleringen ifall.
Så det är så det får bli, vindpapp har inhandlats.. det låg ju tidningspapper där förut så jag kör på samma metod.

Att jag sa att spånet har legat där i 60 år grundar jag på det tidningspapper som låg i botten från 1941, och även de såg torra o fina ut.. är det från 1941 så blir det iofs 70år :p
 
En bra lösning. Med vindpapp fär du inga skarvar i facken vilket är bättre än tidningspapper och lösullen är bättre än spånet på det sättet att den inte sjunker ihop över tid som spån kan göra. Lycka till!! :)
 
Om jag hade gjort det hade jag rensat ut hela golvet, samt eventuellt andra rum, om planlösningen så kräver, grävt ut för hand, bräckt allt eventuell sten sen cellplast och gjutit en platta med stödmur, inte enklaste och billigaste lösningen men den bästa. Fick göra det hemma i vardagsrummet i ett hus från 1890 -talet. Det är lite jobb men ska ni bo där ett tag så är det bra, är det desutom en liten yta är det enkelt och går förhållandevis fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.