Vi håller på och renoverar ett 70-tals hus som är ganska amatörmässigt byggt. Filosofin att man tar vad man har oavsett om det är rivningsvirke eller rätt material är det man gått efter och eldragningarna ska vi inte tala om. Men det har fungerat och varit tillräckligt bra.
Nu är vi i det som ska bli kök och har öppnat delar av stommen för att bygga om. Upptäcker att mellanbjälklaget är isolerat till hälften av utrymmet och det skulle gå in en 95 matta ovanpå för att fylla till golv. Nu är det ju ingen yttervägg det handlar om och utrymmet under blivande köket är fullt uppvärmd bostadsyta, men min erfarenhet av gamla hus är att de inte är täta i ytterväggarna och att luftspalten under golvet blir en kylkanal in som skapar kalla golv.
Därför tänker jag öppna golvet helt och isolera till full höjd och lägga nytt spontat spångolv (nu är det gammal pärlspontpanel underst och vanliga spånskivor uppepå). Är det nån som ser nån bra anledning behålla det nuvarande golvet som det är? Kan ju finnas nån bra anledning jag inte tänkt på.
 
Finns ingen anledning att göra som du tänkt annat än som stegljudsisolering, och eventuellt att få bort lite drag i just det rummet du isolerar. Uppvärmningskostnaden kommer inte att påverkas alls. Om mellanbjälklaget är dragigt så borde du främst öppna upp längs ytterväggarna och isolera där.
Eftersom det är isolerat endast halvvägs upp i mellanbjälklaget så gissar jag att man antingen har ljudisolerat eller så ligger där gammal spånisolering som sjunkit ihop.
 
Tack det var bra kommentar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.