Idag köpte jag en figgebod 10m2 på Bauhaus.Ser ut som timmer.Jag tror det är 28mm brädor.Väggarna eller tak ska ej isoleras.Men jag hörde nåt om att golvet bör isoleras.Jag ska ha 21 mm råspont där.

Boden är på 3.3x3m. Vad ska jag placera den på?

BÖR GOLVET ISOLERAS?

 
Adam skrev:
Vad ska jag placera den på?

BÖR GOLVET ISOLERAS?
Sätt den på Lecablock eller plintar. Ska du inte isolera friggeboden i övrigt behöver du inte isolera golvet heller. ;)
 
Jag funderade på tryckimpr 95x95 c/c 60 direkt på mark med asfa under råsponten.

Eller är det fel.Vill slippa blåsten+ asfa skyddar lite underifrån.
 
Adam skrev:
Jag funderade på tryckimpr 95x95 c/c 60 direkt på mark med asfa under råsponten.
E du inte rädd om din nyinköpta f-bod? ??? Inte ska du ställa den direkt på marken :surprised:. Tryckimpregnerat varar inte för evigt!
 
Anledningen till att man ofta rekommenderar isolering av golvet är (enligt mina källor...) att det är så svårt att göra i efterhand. Säg att du vill ändra användningsområde på friggeboden om några år och göra den till gäststuga, då fixar du isolering i i väggar och tak på en helg, men att isolera golvet är ganska jobbigt eftersom du måste bryta upp golvet eller komma in under boden och jobba.
 
Satt min friggebod (används som bastu) på
19x19x59 Leca. Golvisoleringen skedde med
gullfiber samt ångspärr (bastufolie) på golvet
ligger det fuktspärr plus kakel.
Glöm inte att sätta kattgluggor i grunden även
om det "bara" är en friggebod.

Hälsningar
Hobbit
 
Hobbit skrev:
Satt min friggebod (används som bastu) på
19x19x59 Leca. Golvisoleringen skedde med
gullfiber samt ångspärr (bastufolie) på golvet
ligger det fuktspärr plus kakel.
Glöm inte att sätta kattgluggor i grunden även
om det "bara" är en friggebod.

Hälsningar
Hobbit


Vad är KATTGLUGGOR??
 
Adam skrev:
Vad är KATTGLUGGOR??
Ventiler. ;)
 
Jag skall bygga en friggebod och sätta den på någon
typ av plint/lecablock.
Då det är en naturtomt där berget är ganska ojämt
måste jag gjuta fast plintarna.

Är detta svårt?
Jag har aldrig gjutit förr själv.

/Peran
 
Nu är jag klar med min stuga.Det har blivit leca 19x19x59. Perfekt.Inga plintar.Ingen isolering.Ska ha plastmatta på golvet.Än så länge är jag nöjd!
 
Hej!
Har du lagt lecablocken stående eller liggande? Har du
förankrat träkonstruktionen till lecablocken eller är den pålagd? Har hört att det är helt OK att lägga PÅlecablocken med takpapp emellan men om lecablocken skall vara stående eller liggande finns det olika bud om. Själv tror jag det är bättre med liggande för då fördelar man tyngden bättre, å
andra sidan kommer man inte lika djupt ner i marken. Några
synpunkter? :surprised:
 
De är liggande.Tryckimpr. brädor och golvkonstruktionen på det.Allt är fastspikat mot lecablocken. Inv. har jag råspont, plast 2x10mm frigolit, och plast på det. Det funkar perfekt.
 
Jag böcker lite liv i denna tråden. Jag skulle vilja isolera golvet i min bod men eftersom det inte gjorts när den byggdes upp så måste jag dra upp alla plankor eller komma in under. Den är byggd på plintar. skulle man kunna isolera över det befintliga golvet och hur tjock isolering bör man ha i golvet? :)

så här ser det ut under och från insidan.
Vy under en bod som visar osolerat golv med plankor, plintar och diverse bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en oisolerad träbod med synliga golvplankor och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag limmade fast 2*5 cm cellplast på mitt golv i friggeboden. Ovanpå det lade jag golvspån.
 
  • Gilla
Hambergaren
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Jag limmade fast 2*5 cm cellplast på mitt golv i friggeboden. Ovanpå det lade jag golvspån.
det lät smidigt, jag hade tänkt att jag kanske kunde lägga reglar på golvet och göra fack som vanligt men istället för att lägga oljehärdad board i botten så skulle det nuvarande golvet bli underlaget under isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.