Bygger en friggebod och tänkte isolera golvet för att ev. i framtiden ha den som varmförråd. Boden står på lecablock.

Jag har tänkt att göra fack med struktur nedifrån och upp:

- 45*45 tryckt regel som "sarg"
- 30mm cellplast liggande på 45*45 (mot fukt från marken)
- 95mm mineralull
- golvbeläggning

Är detta ett bra alternativ? Kan man blanda cellplast och mineralull eller kanske lägga endast 100-120mm cellplast? Vindskyddsfolie?

Tacksam för svar.
 
För att förvirra lite tänkta jag berätta hur jag gjorde för knappt ett år sedan ;)

1. Skruvade tryckta terassbräder under golvbjälkarna som stöd
2. La i uppsågade asfaboardskivor som 'limmades fast' med kletig gummimassa (har
hört att råttor/möss inte gillar att käka asfaboard, men vet inte...)
3. Stenull
4. Golvspån
5. Laminat

Mitt stora problem var att allt var stomrest när jag skulle till att skruva terassbrädorna. Gick dock med spärrnyckel. Var lite trångt.
 
Jag har även varit inne på asfaboard eller oljehärdad board som blindbotten men det känns som om cellplast är mindre fuktkänslig.?
Undrar om möss gillar att gnaga på cellplast?
 
All slags "ull" kan maganisera vatten. Det gör inte EPS. Jag skulle lägga 100mm EPS i botten. Golvspont eller råspont på detta. Som flyttande golv. Tänk dock på att det är först 200 mm isolering som ger så pass mycket nytta, att det kan vara lönsamt med uppvärmning.
 
Jag har plats för 120mm isolering.
Kör nog då på 50+70mm cellplast så kan man överlappa skarvarna.

Ingen typ av board är nödvändig nederst då?
Vindskyddsfolie är onödig? (Jag har överbliven)
 
kamilenski skrev:
All slags "ull" kan maganisera vatten. Det gör inte EPS. Jag skulle lägga 100mm EPS i botten. Golvspont eller råspont på detta. Som flyttande golv. Tänk dock på att det är först 200 mm isolering som ger så pass mycket nytta, att det kan vara lönsamt med uppvärmning.
Ett märkligt inllägg måste jag säga. Mineralull kan kanske "maganisera" vatten om den ligger i en balja, inte i en diffusionsöppen konstruktion. Kommer det så mycket fukt underifrån som dessutom måste vara instängd under golvet så att mineralull skall "suga" åt sig fukt måste allvarliga fel gjorts vid grundläggningen.

Alla isoleringstjocklekar gör väl nytta vid uppvärmning, men uppvärmning kan väl i sig själv inte bli lönsam. Den kostar alltid oavsett isolertjocklek. Även en tunn isolering minskar energiförbrukningen, men en tjock såklart mer.
 
Har man inte spillt vätska på plankgolvet med -ull, vet man inte vad det ställer till med problem.
Hade själv en bod med 95 isol. och 1 kW radiator räckte inte att hålla +10 då det var - 10 ute. Numera har jag helt oisolerat och alla vätskor, färger förvaras i varm garage under vintern.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.