Har ett garage med spånskivor som väggar och innertak. Väggarna är isolerade av tidigare ägare, och jag tänker isolera vinden. Planerar att istallera en luft/luft-vp i vinter för att kunna uppnå en dräglig arbetstemeratur, samt köra en luftavfuktare i garaget.

1. Behöver jag ha en fuktspärr mellan isolering och innertak (jag kör sällan in en snöig bil och tvättar aldrig i garaget)?

2. Om jag måste ha en fuktspärr; kan jag då fästa den på innertakets undersida och sedan klä med gips (eller reglar gips)?

Rätt hade naturligtvis varit att isolera INNAN innertaket skruvades dit, men jag är inte så sugen på att riva ner taket, och att plasta uppe på innertaket blir inte väl bra?
 
Vilken temperatur tänker du hålla?
 
Skulle satsa på ångbroms.
 
10-15 grader räcker enligt mig. Vill inte att det ska bli för kallt för att kunna meka med bilen på vintern, och inte för fuktigt för prylar man förvarar under året.

Vad är en "ångbroms"?
 
Om du inte skall ha uppvärmt hela tiden skall du inte ha plastskikt, utan du kan ta något som låter varm fuktigg luft "pysa" ut.
 
spaceas skrev:
Om du inte skall ha uppvärmt hela tiden skall du inte ha plastskikt, utan du kan ta något som låter varm fuktigg luft "pysa" ut.
Precisera tack! :)
 
Du har ju ingen direkt fukt i garaget som kommer att stiga. Eftersom du inte duschar, diskar eller tvättar i garaget så kommer det ju inte vara så mycket fukt. Dessutom vistas du ju inte i garaget överdrivet mycket så det skall nog inte behövas någon ångspärr.

Sen vet jag inte om det finns några direkta nackdelar med att ha en ångspärr även om man inte behöver det?
 
Exakt. Om jag tar in kall luft utifrån som värms upp och som slutligen läcker ut till den kalla vinden, hur kan den kondensera där då ingen (knappt någon) fukt tillförts..?

Förresten, förklara gärna varför man inte ska ha fuktspärr ni som förespråkar det. :)
 
Risken med fuktspärr i ett icke eller lite uppvärmt utrymme kan vara att det kan finnas tillällen då det är varmare ute än inne. Då riskerar man att få kondens på utsidan av fuktspärren, och det är inte bra.
 
Dauen skrev:
Precisera tack! :)
du kan tex använda en asfaboard?

Tex ytterpanel -- distans asfaboard --> isolering --> vindpapp ?

Titta tex på parocs hemsida www.paroc.se är det väl så finns det instruktioner för hur du skall isolera utrymmen som förråd osv ( sällan uppärmda ). Konstruktionen med plastfolie är helt rätt men bara om du har det uppvärmt hela tiden.

Edit: nu var det tak, så d¨kan du spänna vindpapp för isolering skippa boarden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.