Hej,

Jag har idag ett helt oisolerat garage som används som förråd/gym. Det är dock sjukt opraktiskt då det i princip inte finns några väggar att fästa hyllor, krokar mm i. Så allt får spikas direkt i reglarna vilket både ser fult ut och är opraktiskt.

Jag har nu tänkt mig att bygga väggar med osb skivor och tänkte då passa på att isolera samtidigt. Jag har en tanke om att någon gång i framtiden kunna isolera taket och byta ut garageporten från 1981 så att jag framöver kan förvara färg mm i garaget även över vintern. Men det orkar/hinner jag inte för tillfället så just nu får fokus bli att få till väggar så att jag kan sätta upp mina verktygstavlor (julklapp) och inreda med lite praktiska hyllor osv.

Finns det några risker som ni ser det? Jag ställer aldrig bilen i garaget.

Väggarna har vindduk med luftspalt bakom mot ytterväggen.

Tacksam för alla svar. Oisolerat garage med synliga reglar och vindduk, elcentral och blivande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oisolerat garagetak med synliga reglar, elinstallationer och vindduk mot ytterväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Du beskriver en helt normal väggkonstruktion så några större risker med det hela är svårt att se. Det skulle väl vara att du bygger in delar av den där tråkiga elen. Se till att lägga slang och dosor när du ändå bygger väggarna, alt planera för en helt utanpåliggande installation.

Jag skulle nog slängt dit gipsskivor också när jag ändå höll på, det kostar inte så mycket och när du har OSB bakom kan du skruva 900 mm skivor direkt i den (smidigare att jobba med själv).
 
Ja elen tänkte jag dra i rör inne i väggarna. Tänker att jag förbereder med rör så får en elektriker komma och dra om all el när väl väggarna är på plats.
 
tommib
Se till att snacka med en elektriker först om hur det ska dras och att vederbörande är ok med att du gör det själv. Annars kan det komma som en tråkig kalldusch när du ska fixa det.

På tal om elen ser den daär CEE-handsken lite skum ut. Är det ett uttag? Som kommer från centralen? Det är inte ok i så fall.
 
tommib tommib skrev:
På tal om elen ser den daär CEE-handsken lite skum ut. Är det ett uttag? Som kommer från centralen? Det är inte ok i så fall.
Menar du den gråa dosan med rött lock? Jag har ingen aning om vad den gör... Kanske ska kolla det med elektrikern då? Gubben jag köpte kåken av förra året var elektriker så jag tror det finns mycket Batman/McGyver lösningar lite varstans.
 
tommib
Ah, såklart. Ja, jag menar den gråa dosan med rött lock. Det ser ut som en äldre modell av CEE-don. Väldigt praktiskt med trefas men inte ok om den inte är korrekt dragavlastad. På bilderna ser det lite sådär ut med den saken.
 
Det är ett äldre CEE skarvuttag för trefas.
Är tänkt för skarvkabel. Har inbyggd dragavlastning för anslutningskabeln. Den änden är nog ok. Förutom att skarvkabel inte får användas i fast installation.
Andra änden däremot har alla fel...
Anslutningskabeln fast ansluten, dragavlastning saknas, tveksamt skydd mot mekanisk åverkan.
Rekommenderar att sladden och uttag tas bort och ersätts med motsvarande vägguttag.
I övrigt håller jag med tommib både om att prata med elektriker innan rörläggningen och att passa på att sätta gips samtidigt.

Tilläggas bör att det tidigare möjligen tveksamma och otydliga regelverket om rörläggning är ändrats av ESV 1/7-17 och att det är inte längre en tolkningsfråga om huruvida någon annan än yrkesman omfattad av egenkontrollprogram via registrerat elinstallatörsföretag får förlägga rör för starkströmsinstallationer.:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.