Hej!

Ny på forumet och har letat runt i inläggen utan att få svar!

Mitt projekt:

Byta isolering i samband med fasadbyte på garaget ca(160-170 kvm) kallgarage.
Garaget har ventilation, funderar på att sätta dit ventilation av typen som är i badrum med fläkt som forcerar ut den fuktiga luften under den tiden jag avser var i garaget och myschla.

Alternativ 1: Utifrån sett
fasad-luftspalt-vindpapp/duk-isolering-innervägg

Alternativ 2: Utifrån sett
fasad-luftspalt-vindpapp/duk-isolering-plastfolie/duk-innervägg


Mina frågor: Kan jag hoppa över plastfolien när jag isolerar med mineralull (45+45mm)? Vad är fördelarna/nackdelarna med detta?

Om jag prompt MÅSTE ha plasten så behöver jag isåfall riva innerväggen för att få plastfoliet på "rätt sida" reglarna, men kan jag lägga plasten (utifrån sett) på reglarna och låta plasten följa med regeln in mot innerväggen och ut på regeln igen?
För nackdelar med detta?
 
L
freaxt skrev:
Hej!

Ny på forumet och har letat runt i inläggen utan att få svar!

Mitt projekt:

Byta isolering i samband med fasadbyte på garaget ca(160-170 kvm) kallgarage.
Garaget har ventilation, funderar på att sätta dit ventilation av typen som är i badrum med fläkt som forcerar ut den fuktiga luften under den tiden jag avser var i garaget och myschla.

Alternativ 1: Utifrån sett
fasad-luftspalt-vindpapp/duk-isolering-innervägg

Alternativ 2: Utifrån sett
fasad-luftspalt-vindpapp/duk-isolering-plastfolie/duk-innervägg


Mina frågor: Kan jag hoppa över plastfolien när jag isolerar med mineralull (45+45mm)? Vad är fördelarna/nackdelarna med detta?

Om jag prompt MÅSTE ha plasten så behöver jag isåfall riva innerväggen för att få plastfoliet på "rätt sida" reglarna, men kan jag lägga plasten (utifrån sett) på reglarna och låta plasten följa med regeln in mot innerväggen och ut på regeln igen?
För nackdelar med detta?
Alternativ 2 är nog mest rätt. Och ja, det går nog bra att fixa till det så som du beskriver sist.
 
Ska garaget stå kallt ska du väl inte ha plast? Har gjort samma med mitt då jag byggde om det från carport. Min är uppbyggd såhär. Panel, vindpapp, isolering, spånskiva alt råspont. Har dock plast i taket. Garaget är uppvärmt året om. Har inte märkt några problem än i alla fall.
 
Tack för svar! Då blir det att köra på alt 2 och fixa till det om det visar sig att allt rasar samman pga det:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.