Hej,

Kan det löna sig att tillägsisolera mina gamla garageportar med tex 40mm frigolit.
Har idag ett dubbelgarage byggt 1969 på ca 60m2, bor i Borlänge.
Isolering i tak ca 200mm och i väggarna 140mm. taket kan jag ej tillägsisolera.
Portarna är idag ca 40mm och min tanke vat att limma på extra frigolit på insidan på bägge portarna.
Värme i garaget får jag med en luftvärmepump.

Någon som gjort något liknande eller har en kvalificerad gissning om det kan ge någon besparing eller om det är slöseri med tid & pengar.

/Stefan
 
H
Intressant ide. Tänkte du klä in frigoliten i en 40 mm träram och sedan masonit eller liknande. Frigolit tål ju knappast någonting?
 
Jag har en idé om att bättra på isoleringen i våra slagportar.

Tanken är att först bygga en ram runt om portarna i 21x45 och sedan isolera med vanlig 45mm väggisolering. Därefter plast och sedan 5mm plywood som täcker alltihop på insidan.

Tror ni detta fungerar eller ska man byta ut väggisoleringen mot någon form av frigolit istället? Vilket alternativ har bättre isoleringsvärde?

mvh / Magnus
 
  • Gilla
Tamners
  • Laddar…
Ja, min tanke var att göra som Magnus beskriver fast med frigolit. Jag har för mig att frigolit har lite bättre isoleringsvärde men jag är inte säker.

/Stefan
 
blir det. Om det inte kostar för mycket att göra åtgärden. Besparingen kan bli ca 50 kr/m2 och år med 40 mm cellplast. Om hela arean är 10 m2 - ja då blir det 500:- per år.

Detta kan du räkna ut själv på www.energiberakning.se men jag bifogar några skärmdumpar så blir det kanske enklare.
Bild 1 är före åtgärd. Jag har här antagit att du redan har 30 mm mineralull i dörren och trä utvändigt och invändigt.
Bild 2 är gamla dörren med 40 mm cellplast på insidan.
Bild 3 är det ekonomiska resultatet. Energipriset satte jag till 120 öre/kWh.
 
  • Door1.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Door2.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Door3.GIF
Tack för hjälpen Energiberäknaren.
Jag ska kolla upp vad grejerna kostar och sen får vi se om jag gör ett försök att tilläggsisolera portarna.

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.