Hej alla hemmafixare!

Har ett gammalt garage byggt 84. Ganska basic. Stommen består av 70 reglar. Falsad träpanel och någon vindpapp(?)

Har funderat på att isolera och värma upp garaget.
Men jag är ej säker på hur man bör göra med luftspalt i tak och väggar.

några tips?
Eller rekommendationer på artiklar eller böcker?
 
  • Trätakbjälkar, elinstallationer, isoleringsnät, parkerad bil delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
simonware simonware skrev:
Hej alla hemmafixare!

Har ett gammalt garage byggt 84. Ganska basic. Stommen består av 70 reglar. Falsad träpanel och någon vindpapp(?)

Har funderat på att isolera och värma upp garaget.
Men jag är ej säker på hur man bör göra med luftspalt i tak och väggar.

några tips?
Eller rekommendationer på artiklar eller böcker?
Träguiden har många bra konstruktionsexempel och dimenstioneringar mm
Tex
https://www.traguiden.se/konstrukti...rassbjalklag/underlagstak-isolering-innertak/
 
Tomture61
simonware simonware skrev:
Hej alla hemmafixare!

Har ett gammalt garage byggt 84. Ganska basic. Stommen består av 70 reglar. Falsad träpanel och någon vindpapp(?)

Har funderat på att isolera och värma upp garaget.
Men jag är ej säker på hur man bör göra med luftspalt i tak och väggar.

några tips?
Eller rekommendationer på artiklar eller böcker?
Om man börjar med dina ytterväggar . För att träpanelen skall må bra behöver den en luftspalt mellan isolering - baksidan av ytterpanelen . Luften skall kunna röra sig nedifrån och upp , dvs. inga reglar lodrätt som kan hindra luftströmmen + ej förbommat uppe / nere .
Taket samma sak . Antar att ditt tak har en vinkel (inte helt platt) När solen värmer upp ditt tak skall luften kunna strömma från den lägsta punkten (mellan takstolar) till den högsta punkten och ut i det fria .

Så mellan trä (sett från insidan) måste luftspalt finnas så isoleringen ej ligger dikt mot trä .
Tät plast skall ej placeras på den kalla sidan av klimatskalet (tak - ytterväggar)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.