Hrj
Ska isolera och dra in ström i garaget men är osäker på tågordningen. Byggfirma har satt utifrån in, plast - frigolit. Vad ska dom nästkommande lagren bestå av? Ska dra el också och var lägger man slangen? Regeln in till frigoliten är 145, ska jag lägga en regel på 45 utanför för eldragningen? Tips mottages tacksamt ☺️

//Jörgen
 
  • Garagevägg med isolering av frigolit och träreglar i förberedande skede för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för byggfirma? Cellplast i väggar är inte att rekommendera.

Säker på att det är plast på utsidan? Har du bild på utsidan?
 
plast-cellplast utifrån och in är helt fel. 0.2 åldringsbeständig?
 
Z zsimpey skrev:
plast-cellplast utifrån och in är helt fel. 0.2 åldringsbeständig?
Tänk på att många här är amatörer och kan tro att vindpapp är plast.
 
Ja det är panel allra ytterst, missade det, sen plast och efter det cellplast. Det är inte plast såg jag nu utan vindpapp. Se bild.
 
  • Väggsektion med synlig vindpapp, cellplastisolering och träreglar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja ursäkta.kan trådskaparen ta en bild av plasten. så ska vi försöka utreda om den är difföppen. dvs andas och inte stänger inne fukten i väggen. plast ska sitta närmast varm sida i en konstruktion för att varm luft kan bära mer vatten än kall och man vill inte släppa fukten i den varma luften ut i konstruktionen där den avkyls och blir till kondens. tänk ett iskallt vattenglas som blir blött på utsidan av fukten i rummet.
 
har liten kunskap om cellplast i yttervägg. som jag förstår är cellplast dött, andas inte, men inte difftätt vilet borde innebära att du bör sätta plast på insida. detta i samband med de liggande 45 så skulle jag nog göra såhär om ingen annan på forumet eller byggare du känner har en bättre insikt eller andra inflikningar.

fullisolera 145
plast
regla på 45 och isolera
installera el i detta skikt(45)
skivklä
 
Är nu helt säker på att det är vindpapp inte plast. Känns som en bra plan @zsimpey om någon annan har några andra idéer
☺️
 
vad är anledningen till att man använt cellplast ? År inte rätt.
 
Cellplast är inte emot någon regel så det är inte fel på det viset. Men man använder det bara inte i väggar. Det är inte tillverkat efter det cc mått man använder på väggar så det tar längre tid att montera då man måste skära det hela tiden, tjockleken är heller inte rätt så det stämmer inte med regelstommen. Dessutom är det en helt annan brandbelastning då det är mycket lättbrunnet, tänk på senaste höghuset som brann i England.

Så är det en riktig fackman som gör detta jobb så använder man inte celplast.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Konstigt ändå! Det är en lokalt känd byggfirma som byggt huset och det är inte det första huset dom bygger heller.
 
då skulle jag ringt och prata med dom. då får du ju säkert tips på isoleringslösning med. posta gärna svar här.
 
Ja jag ska kolla med dom hur dom har tänkt
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.