Hej
Har en fundering som någon säkert råkat ut för här innan som kan hjälpa mig med.
Det är nu dax och isolera garaget och frågan är om det ska sitta något på insidan om isoleringen i form av vindpapp eller plast eller finns det något annat man kan sätta eller är det onödigt?.
Garaget sitter samman med huset längs 2 väggar och de väggar som vätter mot garaget är plastade på insidan i huset så eg borde man väl inte plasta en gång till i garagets yttervägg väl?
Garaget är tänkt och vara ouppvärmt men framöver skulle jag tro att en värmepump eller liknande monteras för och hålla det frostfritt på vintern dock inte uppvärmt till 20 grader.
Tacksam för svar
Jimmy
 
Om du tänker isolera gör du väl det för att kunna hålla det varmt, lite onödigt med isolering annars. Om du kontiunuerligt håller det uppvärmt, dock inte inomhusklimat (+20) då bör du nog sätta plast. Självklart ska du inte sätta plast mot det som idag är husets yttervägg. Svårigheten som uppstår då är att plasten egentligen ska anslutas till husets invändiga plast, vilket troligtvis är omöjligt.

Då blir det viktig att se till att man har ett ständigt undertryck i garaget.
 
Som du själv säger så bör du inte sätta plast mot väggarna som vätter mot huset, däremot kan du lägga en vind-duk på de väggarna.
Den vindduken tejpar du sedan ihop med plasten som du har på ytterväggarna och taket.

Vindduken andas men stoppar draget som annars kan dra med fukt ut i konstruktionen.
Om du har ett undertryck i garaget så hjälper vindduken till att du inte drar in kall luft och är därmed energibesparande. Ja marginellt givetvis då.. det är ju bara ett garage.

Ett annat alternativ är, beroende på hur det är konstruerat nu då, att du har en luftspalt mellan garageväggen och husväggen, denna luftspalt skall då vara öppen utåt så att du i princip har två fristående byggnader. Då kan du ha plast på de väggarna.

Glöm inte ventilationen.

Edit:
Om du inte skall ha det uppvärmt så kan det vara bra att bara ha en vindduk i alla väggar, annars kan du få kylskåpseffekt i garaget sommartid, alltså garaget är kallare än utomhus. och då kan du få kondens på plastens båda sidor, och det är ju inte bra. I det avseendet är det bättre med vindduk, då kan den kylskåpsfukten torka ut.

//
 
Redigerat:
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Nja isoleringen är ju till för att hålla garaget frostfritt snarare än uppvärmt till +20 grader.
Men vad är det man anv i gamla hus? Nån typ av tjärpapp på insidan eller är det vindduk??Har inte den en förhindrande funktion för fuktvandring?
J
 
Redigerat:
Ha för allt i värden inte plast i taket, välj vindduk som någon skrev. Jag gjorde misstaget att sätta plast i mitt garagetak eftersom jag tänkte ha det uppvärmt +10 grader, men det blev liksom inta av att jag satta in värmepumpen. Första vårsolen såg till att det blev rejält med fukt på insidan fast bara uppe vid nock och 1m ner på vardera sidan. jag har nu rivit ner alla plast i taket och satt vindduk istället. Plasten i väggarna låter jag vara kvar.
/CC
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Ja detta är verkligen inget lätt. Finns väldigt många olika bud på detta. Kommer nog satsa på vindduk (som jag tolkar som vindpapp) i väggar och tak. Kommer nog stå som du Chris och aldrig få in den där värmepumen så garaget kommer följa utetempen för det mesta. Dessutom är ju risken stor att det är varmare på utsidan än inne i garaget då långsidan vätter mot söder, dessutom utan fönster. Detta gör att insidan fördröjs i uppvärmning då solen lyser.
 
Jo visst kan det ställa till det, med kalla lokaler. Jag har ingen plast i mitt, men väl vindpapp, och regält isolerat = 195mm i väggarna bl a . Märkte också vid något tillfälle att allt var dyblött därinne, och detta berodde på för lite ventilation. Äntligen, får jag säga, så är lufluft värmaren installerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.