Tänkte isolera garaget i sommar.

Jag är inne på att, istället för att göra isolering och innertak som vanligt, istället isolera och lägga innertaket på takstolarnas övre regel mot yttertaket alltså.
Svårt att förklara men hoppas ni förstår.

Vill ha så för att kunna utnyttna takstolarna till att lägga upp saker, skidor, rör etc..

Garaget är på plats då vi köpte det nyckelfärdigt utvändigt.

Hur gör man med luften som normalt kommer under vindskivan där det är nät nu?
Behövs det inte om man skulle isolera som jag funderar på?

Det är råspont, papp och tegelpannor på garaget om d har nån betydelse.
 
Då är det mycket bättre att isolera taket på utsidan.
Lyft av takbeläggningen, ta bort läkt och underlagspapp.
Isolera med härför avsedd cellplast direkt på råsponten, lägg matta på isoleringen och skruva läkten med långskruv genom isoleringen i råsponten och lägg tillbaks yttertaksbeläggningen.
Då hamnar kondenspunketn utanför träkonstruktionen, där den hör hemma och luftspalt blir överflödig.
Du får heller inga köldbryggor och slipper oroa dig för fuktproblem pga kondens.
 
var hamnar kondenspunkten istället ...i isoleringen ?
 
AndersTi skrev:
var hamnar kondenspunkten istället ...i isoleringen ?
Ja.
 
Luftspalten är till för att ventilera råsponten, dit med en 25 mm regel på sidorna om varje takstol plus en i mitten mellan varje takstol. Sätt dit en masonitskiva och se till att takfotsventilationen leds dit.
 
jag är utbildad arkitekt men har ej verkat så särdeles mye inom yrket....jag har mye svårt att läsa mej till de detaljer som skrivs här...att förstå hur det kommer att se ut...
det enda jag liksom...inte fattar...om kondensvattnet faller ut i frigoliten, vart tar det vägen då...binds vattnet i själva frigoliten...men rätt vad det är så e väl frigoliten mättad och vatten faller ut på ett och annat sätt...dvs mögel uppstår...
överst här står ju att luftspalten blir överflödig...men du beskriver det så som jag ...liksom ...teoretiskt trodde det skulle vara...jag blir förvirrad, eftersom jag bara e teoretiker och ej har utfört det nån gång praktiskt...?
 
ps ...det e ej Anders som skrivit utan sambon, en kvinna ....
 
När man isolerar innifrån och lämnar delar av träkonstruktionen utanför den isolerade delen, så finns riskt för kondens mot kalla ytor. I detta fall råsponten. Då måste man säkerställa luftcirkulation, vilket är MYCKET svårt, särskilt i trånga luftspalter typ 25 mm.
Lite getingbon eller löv kommer att orsaka stor skada....................osv.
Om man istället isolrerar från utsidan och ser till att all träkonstruktion hamnar på den varma sidan så hamnar kondensationen där den hör hemma, på utsidan.
 
Varför tror ni stora delar av det svenska husbeståndet lider av fukt och mögelproblem ?
Jo, man följer den idiotnormen som förespråkar mycket isolering och luftspalt enl. vissa i denna tråd.
 
nu vettirackarn vad som hände...skrev ett svar men hittar det ej....
skrev fråga: menar du att ev kondensvatten hamnar på ovansidan av frigoliten och att där ventileras den bort av det utrymme som blir under takpannorna...vi ska alltså byta fr plåt till takpannor på vårt gammla boendehus.../ Birgitta
 
...hur tjock må den frigoliten vara..mi sambo pratar om bara 5 cm...
 
Och om frigoliten svettas lite på utsidan, ser vinden till att den torkas. Man har nämligen fri utrymme mellan frigoliten och takpannorna.

p.s. frigoliten är inte organiskt och kan inte mögla.
 
Redigerat:
..hur fäster man takpannorna...betongplattor/B
 
AndersTi skrev:
..hur fäster man takpannorna...betongplattor/B
Läs #2 igen :) ;)

Långa skruv med brickor.
 
kamilenski skrev:
Och om frigoliten svettas lite på utsidan, ser vinden till att den torkas. Man har nämligen fri utrymme mellan frigoliten och takpannorna.

p.s. frigoliten är inte organiskt och kan inte mögla.
nänä..förvisso..men jag tänkte vattnet slog ut på undersidan och mögel då uppstod mot trät där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.