O
Hej! Vi har ett kallgarage (ca 20kvm stort) som jag funderar på att isolera och värma upp. Tanken är att hålla ca 10 grader i garaget så att det ska vara trevligare att vara där även när det är kallt ute. Vi har aldrig bilen i garaget.

Men jag har lite funderingar och frågor på hur jag göra. Jag har försökt läsa på så gott jag kan, både här i forumet och på andra ställen, men jag är nybörjare på det här.

Taket är redan isolerat och garaget delar lite vägg med huset och angränsar till ett sen tidigare isolerat förråd (som vi idag håller 5-10 grader i). Golvet är en oisolerad gjuten platta.

Ovanifrån-vy av en garage- och förrådsplanlösning, angränsande till varandra.

Det är väggarna i garaget som behöver isoleras. Så här ser den nuvarande konstruktionen ut (sett ovanifrån):

Schematisk illustration av väggkonstruktion med reglar, vindpapp och panel i ett garage.

och från sidan:

Schematisk ritning av väggkonstruktion med panel, vindpapp, reglar, syll och Leca-block i ett kallgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr finns det alltså ingen luftspalt mellan vindpapp och panel. Panelen är målad med tät färg, så jag tänker att jag behöver skapa en luftspalt på något sätt innan jag sätter dit isolering.

Jag lutar åt att skapa den genom fälla in asfaboard mellan reglarna, och låta panelen vara som den är. Mitt förslag just nu är att sätta ströläkt 25x23 som en ram i varje fack närmast mot panelen, fästa läkten i reglarna (inte panelen), och fälla in asfaboard och spika den mot läkten.

Så här tänkte jag mig konstruktionen:

Schematisk ritning av väggkonstruktion för isolering av garage med materialbenämningar och mått.

Ströläkten sätts så den bygger 23mm på djupet och asfaboarden är 12mm vilket blir 35mm totalt. Jag tänkte sadla på reglarna med 34x45 (lim + skruv?) så att jag får plats med 95mm isolering (stenull kanske?) även efter luftspalten.