O
Hej! Vi har ett kallgarage (ca 20kvm stort) som jag funderar på att isolera och värma upp. Tanken är att hålla ca 10 grader i garaget så att det ska vara trevligare att vara där även när det är kallt ute. Vi har aldrig bilen i garaget.

Men jag har lite funderingar och frågor på hur jag göra. Jag har försökt läsa på så gott jag kan, både här i forumet och på andra ställen, men jag är nybörjare på det här.

Taket är redan isolerat och garaget delar lite vägg med huset och angränsar till ett sen tidigare isolerat förråd (som vi idag håller 5-10 grader i). Golvet är en oisolerad gjuten platta.

Ovanifrån-vy av en garage- och förrådsplanlösning, angränsande till varandra.

Det är väggarna i garaget som behöver isoleras. Så här ser den nuvarande konstruktionen ut (sett ovanifrån):

Schematisk illustration av väggkonstruktion med reglar, vindpapp och panel i ett garage.

och från sidan:

Schematisk ritning av väggkonstruktion med panel, vindpapp, reglar, syll och Leca-block i ett kallgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr finns det alltså ingen luftspalt mellan vindpapp och panel. Panelen är målad med tät färg, så jag tänker att jag behöver skapa en luftspalt på något sätt innan jag sätter dit isolering.

Jag lutar åt att skapa den genom fälla in asfaboard mellan reglarna, och låta panelen vara som den är. Mitt förslag just nu är att sätta ströläkt 25x23 som en ram i varje fack närmast mot panelen, fästa läkten i reglarna (inte panelen), och fälla in asfaboard och spika den mot läkten.

Så här tänkte jag mig konstruktionen:

Schematisk ritning av väggkonstruktion för isolering av garage med materialbenämningar och mått.

Ströläkten sätts så den bygger 23mm på djupet och asfaboarden är 12mm vilket blir 35mm totalt. Jag tänkte sadla på reglarna med 34x45 (lim + skruv?) så att jag får plats med 95mm isolering (stenull kanske?) även efter luftspalten.

Låter det vettigt? Det blir nog en del jobb, men samtidigt verkar det inte komplicerat (härligt att vara okunnig och naiv).

Men när jag hade kommit så långt i mina tankar så dök det upp många fler frågor kring luftspalten...

Luftspalten behöver ju gå förbi kortlingarna, längs hela väggen. Behöver jag borra hål i kortlingarna för att öppna upp? (Hur stora hål behövs i så fall?) Eller finns det bättre lösning? Jag kom sen på att det är ju öppet bakom varannan panelbräda, men vindpappen hindrar väl luftflöde mellan det utrymmet och den nya luftspalten? Därför funderar jag på om det är bättre att ta bort/skära upp i vindpappen - istället för att borra i kortlingarna?

Liknande gäller neråt där det behöver vara öppet ut. Det lättaste borde vara om det var öppet mellan utrymmet mellan panelbrädorna och den nya luftspalten, men även här behöver väl vindpappen öppnas upp i så fall? (Sen behöver jag väl sätta dit någon sorts nät eller musband också.)

På insidan har jag funderat att sätta plywood (12mm?). Behöver/borde jag sätta gips också? Det är bra om det blir smidigt att fästa saker på väggarna - funkar det lika bra om det är gips ovanpå plywooden? Å andra sidan - om jag sätter gips så kanske det räcker med OSB bakom, hmm.

Jag har fått uppfattningen att det är bäst att inte ha plast i väggarna, eftersom garaget inte kommer vara så varmt och det kommer finnas tider på året då det är varmare luft ute än inne i garaget.

Ytterligare frågor:
  • Ska jag låta den existerande vindpappen sitta kvar?

  • Hur tätar man runt asfaboarden mot reglarna?

  • Är minerallull lämpligaste isoleringen? Finns det något annat alternativ som är värt att överväga?
Det här blev långt och med väldigt många frågor... Jag hoppas det går att reda ut några av dom i alla fall.
 
Tjenare! Är lite nyfiken, har du fått isolerat garaget än? Har ett garage som är byggt på liknande sätt som ditt och även startat en annan tråd om just hur man bör gå tillväga. Dock har jag inte påbörjat detta projekt än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.