Har tänkt isolera mitt enkelgarage för att åtminstone kunna hålla 10-15 plusgrader under vinterhalvåret.
Är det helt bortkastade pengar pga att plattan är oisolerad?
 
Detta ligger lite i mitt intresse också. Har en stenlagd carport just nu.
Finns det några egentliga betänkligheter med att bygga in och eventuellt isolera väggar och tak. I min plan ska jag nog mest ha det till att snickra lite grejor i. Precis som många andra kommer jag nog inte ha bilen i "garaget". :)
 
Största delen av värmen smiter u ti tak väggar och fönster. Förmodligen minimalt i plattan.

Har man däremot golvvärme så försvinner mycket av tillförd effekt genom en oisolerad platta.

Värme stiger ju som bekant så jag tror du kan med lugt isolera väggar och tak, taket framför allt och satsa på hyffsade fönster.
 
Plattan kommer att kyla en hel del om den är oisolerad så värmekostnaderna kommer bli höga jämfört med om den vore isolerad.

Värme stiger inte. Däremot stiger varm luft så att det är vamare i taket än vid golvet; detta gör i sin tur att förlusterna blir större vid tak jämfört med golv om det är lika isolerat. Det är mao temperaturen på luften vid golvet som avgör hur stora förlusterna blir. Vill ni t ex ha 10-15 grader 1m ovan golv så lär temperaturen vara kanske ett par grader lägre vid golv och ett par grader högre vid taket.
 
Okej.
Men med tanke på fukt och annat spelar det ingen roll att "plattan" är marksten tex?

Personligen har jag ingen dröm om att stå naken och snickra men lite trivselvärme då och då kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
Pelle Redare
  • Laddar…
Jag har isolerat mitt garage "trots" oisolerad platta, så såg alla garage ut när jag var ung på 70-talet så jag har skruvat mycke bil i såna. Det var aldrig nåt problem att hålla värmen i dom. Som "Styrman" skriver, det är sällan man ska skruva naken :)
 
Lite kyligt att ligga direkt på golvet på vintern men normalt har man ju montagevagn och ligger på. Funkar bra med knappt 10 grader i huvudhöjd på vintern. Ska man ha mer är det nog bäst satsa en på billig luftvärmepump som även kan avfukta. Blir även snabbt ett par grader varmare när man är där och arbetar. Har försökt hitta någon bra kantisolering ca 25 mm som kan eftermonteras med sättlim nedanför fasadpanelen på sidorna av betongplattan men inte lyckats ännu. Märker att mycket värme tar sig ut där. Kanske blir vanlig cellplast som får målas grå med någon lämplig färg.
 
Jag vill inte vara sådan men att lägga kanske +10 000 kr på att gräva ur, isolera och gjuta en platta för att kunna ligga i t-shirt på garagetgolvet. Det är sannerligen ett I-landsproblem.

När jag är redo så spikar jag nog igen min carport och köper en tröja. :)
 
Josth skrev:
Har försökt hitta någon bra kantisolering ca 25 mm som kan eftermonteras med sättlim nedanför fasadpanelen på sidorna av betongplattan men inte lyckats ännu. Märker att mycket värme tar sig ut där. Kanske blir vanlig cellplast som får målas grå med någon lämplig färg.
Jag har haft liknande funderingar, tänkte använda markisolering av nåt slag men hittar Du nåt bättre så skriv gärna en rad om det. Det är så lite som syns på mitt garage så det spelar inte så stor roll hur det ser ut i mitt fall.
 
Jag har 300mm isolering i golvet med golvvärme och kör ca 12 grader i garaget vintertid och det kör inte ut allt för mycket värme på golvet kan jag lova. Det är ju inte så jag vill ligga där i T-shirt iaf.

Klart golvet är varmare än om det hade vart oisolerat men det är ju inte varmt för den sakens skull.
 
Beppo skrev:
Jag har 300mm isolering i golvet med golvvärme och kör ca 12 grader i garaget vintertid och det kör inte ut allt för mycket värme på golvet kan jag lova. Det är ju inte så jag vill ligga där i T-shirt iaf.

Klart golvet är varmare än om det hade vart oisolerat men det är ju inte varmt för den sakens skull.
12 grader är alltid för kallt för T-shirt om man inte ska ut och springa eller någon annan fysiskt ansträngande aktivitet. Vill man gå i T-shirt känns det som en förutsättning att man värmer till lämplig temperatur.
 
  • Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
Gjorde lite energiberäkningar på mitt garage 34kvm. Oisolerade plattan ca 20cm betong + 40 cm dränerad sprängsten och makadam ger U-värde 2 rakt neråt. 10cm betong ger U=3,9 snett neråt ut åt sidorna ovan mark. Alltid fritt från snö och is runt mitt garage... :-/ Den isolerade ytterväggen ovanför har U=0,32. 10cm betong plus 30mm cellplastskivor ger U 1,0. 30mm ser ut att fungera utan att täcka för luftspringan bakom fasadpanelen. Alcro säger deras vattenbaserade putsfärger ska fungera på cellplast.

Garagetemp på +10C ger årsförbrukning på ca 5400 kWh direkt-el i Stockholm. Garagetemp på +8C ger årsförbrukning på ca 4200 kWh. Ska man ha 12-13 grader i garaget med oisolerad platta är det verkligen läge för en billig luftvärmepump. Dock få modeller som går att ställa in med den temperaturen och det kan krävas lite omlödning av tempgivaren för att lura den några grader från standard underhållsvärme 8-10 grader.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Har tänkt värma mitt med luft/luft, firmans el-rör-kille värmer sitt 80 m2 garage med 2 såna å har goda erfarenheter av det.
 
Spar många kWh per år med llvp i garage. Trixigt bara att hitta lämplig modell som inte blir för dyr och samtidigt fungerar bra i nordiskt klimat. En liten basic norden-anpassad inverter med underhållsvärme tror jag på för ett garage 25-50 kvm.

Tänker använda skivor av extruderad cellplast, XPS. Finns dock enbart från 50mm och uppåt vad jag kan se. Men ska gå bra att bearbeta så det får blir snedsågning på längden ca 25 grader så avrinning och ventilation bakom fasadpanelen fungerar. Vill ju inte få röta i panelbrädorna istället. Funkar att sättlimma om torrt och plattan är över 10 grader nu på sommaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
ambly
  • Laddar…
Josth skrev:
Tänker använda skivor av extruderad cellplast, XPS. Finns dock enbart från 50mm och uppåt vad jag kan se. Men ska gå bra att bearbeta så det får blir snedsågning på längden ca 25 grader så avrinning och ventilation bakom fasadpanelen fungerar. Vill ju inte få röta i panelbrädorna istället. Funkar att sättlimma om torrt och plattan är över 10 grader nu på sommaren.
Låter som en intressant lösning. Jag har reglat ut min fasad eftersom den var putsad, 45 reglar så med spikregeln borde jag utan större bearbetning hamna innanför luftspalten med XPS 50 mm.

Hittade på
http://www.byggweb.se/extern/prod_spec.asp?ftgid=5680&prod_descid=101
en tabell med 20, 30, 40, 50 mm tjocklek så det kanske inte behövs nån bearbetning utan man kan köpa det som passar?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.