Hej
Jo, jag har ett platt-tak på mitt garage som är byggt av lättbetong som inte är isolerat, inte tak, inte väggar.
Funktionen ska vara tvättstuga, walk-in-closet samt garage/förråd, totalt 36 kvm.
Mina tankar är att sätta in golvvärme "el" med 2 st termostater, en för tvättstuga, en för garderoben och ingen golvvärme i garage/förråd. Dyrt i längden men min ända lösning....
Nästa steg, isolera väggar och tak. Tak och väggar är bara grovmålade direkt på lättbetong-elementen.
Väggarna är förbereda för isolering och ser inget problem där, men taket....
Taket är ca 2,60 m och lutar ca 50 cm till 2,10, har ej mätt....
Jag skulle vilja sänka innertaket så att det får samma genomgående höjd 2,10m.
alltså får jag ca 50 cm att isolera på i ena änden och 0 cm i andra... Då är min fråga:
Kan man både isolera utvändigt och invändigt? Och hur blir det med fuktspärr?
Då blir det, om man tittar på mitten av garaget så här:
Gips, fuktspärr, isolering "ull" 70-90 mm , ca 200 mm luftspalt, lättbetong-element, isolering "100 mm frigolit" och tätskikt. Funkar detta? Efter lite prisjakt kan jag bygga utvändigt tak med tätskikt "papp", konstruktions-plywood, regelverk, isolering och plåt för ca 15000 kr. Invändigt betydligt billigare..... Men vill ha båda....
Går detta? Tips? Har någon gjort detta innan?

Ser fram emot någon eller någras synpunkter!!!!

Mvh Mathias
 
Bör tilläggas att tätskiktet läcker idag så att det måste läggas om hur som helst. Men om man inte kan isolera både inne och ute, kan jag bara reglaupp som vanligt invändigt och gipsa utan fuktspärr?

Mvh Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.