Denna utbyggnaden är sen tidigare helt oisolerad, alltså bara reglar och inner- och ytterbeklädnad. Vi ska nu isolera taket. Då undrar jag ifall någon har något bra tips på hur. Taket består nu av hyvlad takspån och ovanpå det ligger plåt. Tipset jag fått är att riva bort plåten och takspånet, göra luftspalt och sen på med isolering och sedan lägga takspont, takspapp och borra hål för mögelstoppar. Är detta verkligen den enda vägen att gå? Jag undrar om man faktiskt behöver mögelstopp när man har hyvlad takspån. Andas inte det taket tillräckligt ändå om man istället river ner pärlsponten på insidan, gör en luftspalt på
28 mm, och sedan lägger i endast mellan 7-14 cm träfiberisolering? Innetaket går ända upp till nock.
På så vis hade jobbet dels blivit mycket lättare, och man hade också fått behålla spåntaket, vilket känns roligt. Men man vill ju inte riskera någon skadlig fukt och mögel.
 
  • Oisolerad utbyggnad på hus med synliga reglar och takspån under ett plåttak på en mulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit pärlspontklädd innertaksvinkel med synliga tecken på fuktskador och en takmonterad glödlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.