God afton

Jag köpte mig tidigare i år ett fint gammalt hus från 1938. På tomten finns även ett fristående garage. Det har troligtvis börjat sitt liv som någon mindre byggnad och byggts ut i omgångar. Det finns 4st olika betongplattor gjutna och jag har precis gjutit en 5e som upptar nästan hälften av den totala golvytan.
Plattorna är inte isolerade, den jag gjöt ligger på en 8-16 grusbädd, dom övriga okänt.

Jag vill isolera för att kunna hålla nånstans runt 10 grader vintertid, med möjlighet att värma ytterligare när man ska vara där. Jag kommer förvara motorcyklar och verktyg för ute, bilen får nog bo utomhus eller om jag bygger till en carport, för att slippa dra in en massa snö och fukt.


Jag skulle önska lite tips och råd inför mitt stundande projekt. Jag vill göra det så rätt som möjligt, men med en betoning på enkla lösningar och lägre pris. Annars hade det varit bättre att slå omkull allt och köpa nyckelfärdigt. Jag är elektriker till yrket så verktyg och vana finnes, däremot har jag ingen kunskap inom snickeri eller sånt.


Garaget består så vitt jag kan se av en gammal och en ny del. Den gamla har rejält virke i väggarna med ca 5cm gumlfiber på utsidan. Tjärpapp mellan virke och isolering. Utanför detta vindduk och liggande panel som tidigare ägaren satte upp för ~ 8 år sedan.
Här tänkte jag slå på plyfa/osb direkt på träväggen.

Den "nya" delen har bara uppreglade väggar, där ser man vindduken och baksidan på panelen. Här sätter jag isolering 10cm i befintlig vägg, ångspärr och sedan plyfa/osb.

I taket tänkte jag spika glespanel ovanpå befintliga takstolar och lägga 25cm isolering. Sedan sätter jag plast och skivor mellan takstolarna.