Gått i gång med att invändigt tilläggsisolera mitt gamla putsade tegelhus med luftkanal i mur och nu är det dags att börja bygga upp igen och här finns ju många alternativ.

Har sett lite på bla Parocs beskrivningar, men de verkar lite luriga i mitt fall, även om de skriver att det också fungerar på murhus (ingen luftspalt mot muren, detta måste väl medföra en mögelfälla och risk att muren surnar?)

Tanken är att mot muren ha luftspalt på 25-50 mm. Därefter antingen regla up o sätta vindpapp, 95 mm mineralull, ångspärr o gips (är glesplanel innanför gipsen nödvändigt? Trä eller metallregel?). Ett alternativ kanske kan vara Ecoprim, någon som har erfarenhet med det? Hade varit bra om det fungerar då det tar mindre plats. Skall vara inbyggd ångspärr, men hur fungerar det i skarvarna? Någon har föreslagit Polystyren. Fungererar det? Har brandklass III har jag sett, vet inte vad som är krav (och smart) i innervägg i villa.

Luftspalten kan ju ventileras genom kanaler i gavel på muren, men om detta blir bra nog när det regnar som sjutton vet jag inte, behövs nog i varje fall 50 mm luftspalt då (det som var innan). Alternativt mekanisk ventilation där jag funderar på att låta FTX-aggregatet som är under inköp ge både till- och frånluft här för att hålla utrymmet torrt. Kostar väl lite värmeekonomi, men det är ju inte ett helt oisolerat utrymme då det är på insidan av en hålmur och det borde väl vara bättre än att leda in kall och våt uteluft i fasaden?

/Jesper :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.