Liksom många andra har det höga elpriset satt sina spår i plånboken och jag börjar fundera på om det vore läge att isolera väggarna i mitt 20-talshus. Förutsättningarna är följande:

*Ca 235kvm boyta (plus källare och vind om ca 110kvm vardera)
*Tilläggsisolerad vind med 50cm lösull plus det gamla sågspånet i bjälklaget
*Plankstomme. 3"-plank med pluts på insidan. Klädd med rödmålade fasadbrädor. Fasaden är rätt sliten på sina håll.

Hur hade ni andra resonerat? Isolera utifrån eller inifrån? Hur mycket isolering och av vilken typ?

Vi har en nackdel med väldigt lite takutsprång på gavlarna så kan vara lite svårt att få till en bra lösning med utvändig isolering där.
 
Hej
När skall taket åtgärdas/bytas nästa gång?
Det kan ligga i samma åtgärd, tak och väggar.
Eller är ni nöjda med utsidan.
En variant är att lägga på en 45a+OSB+Gips, det blir 70mm extra i väggarna, och samtidigt dra ny el i hela huset.
En fördel är att det går att ta ett rum i taget.
/W
 
  • Gilla
mxlmxlm
  • Laddar…
Går i samma tankar. Vad jag förstått så bör man inte tilläggsisolera timmer/plank inifrån. Om man ändå tänker dra om el etc så vill i alla fall jag gärna regla upp inifrån och dra elen dold. Då känns det ju dumt att inte isolera. Jag funderar på att göra som @Workingclasshero skriver samt isolera med 45 träfiberisolering inifrån. Samt passa på och sätta upp ångbroms för det finns inte idag.

När det sedan blir läge att byta fasaden, för det behövs hos oss, så kanske jag tilläggsisolerar även utifrån. Även då med träfiber.

Det kanske är dumt att isolera både inifrån och utifrån eller så spelar det mindre roll om man använder träfiber?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
När skall taket åtgärdas/bytas nästa gång?
Det kan ligga i samma åtgärd, tak och väggar.
Eller är ni nöjda med utsidan.
En variant är att lägga på en 45a+OSB+Gips, det blir 70mm extra i väggarna, och samtidigt dra ny el i hela huset.
En fördel är att det går att ta ett rum i taget.
/W
Tegeltaket är från 1996 och är väldigt fint. Även innertaket på vinden är i bra skick så det hade jag inte tänkt åtgärda på många år. Jag har läst lite negativt om att isolera inifrån men har trots det funderat på att göra precis som du säger, alltså ett rum i taget när vi renoverar.
M mxlmxlm skrev:
Går i samma tankar. Vad jag förstått så bör man inte tilläggsisolera timmer/plank inifrån. Om man ändå tänker dra om el etc så vill i alla fall jag gärna regla upp inifrån och dra elen dold. Då känns det ju dumt att inte isolera. Jag funderar på att göra som @Workingclasshero skriver samt isolera med 45 träfiberisolering inifrån. Samt passa på och sätta upp ångbroms för det finns inte idag.

När det sedan blir läge att byta fasaden, för det behövs hos oss, så kanske jag tilläggsisolerar även utifrån. Även då med träfiber.

Det kanske är dumt att isolera både inifrån och utifrån eller så spelar det mindre roll om man använder träfiber?
Jag har läst samma sak, alltså att man ska undvika att isolera en plankstomme inifrån. Det känns ju dock ganska lockande med tanke på jobbet med att byta fasad. Problemet är väl egentligen att jag redan renoverat några rum utan att isolera och de vill jag inte gärna göra om.
 
R
45mm isolering invändigt gör absolut ingenting som skadar väggen..
 
surris
Vad har du för värmekälla?
 
M Maledictus skrev:
Hur hade ni andra resonerat? Isolera utifrån eller inifrån? Hur mycket isolering och av vilken typ?
...utan minsta lilla tvekan angriper jag detta från utsidan. 10-15cm isolering, byt fasad och fönster samtidigt, flytta ut alla fönster, förläng takfötter/språng osv.

Installationsskikt på insidan men jag skulle inte dra mig för att isolera på insidan, men se till att det är mindre än på utsidan (säg hälften då bara för att ge en tumregel).
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...utan minsta lilla tvekan angriper jag detta från utsidan. 10-15cm isolering, byt fasad och fönster samtidigt, flytta ut alla fönster, förläng takfötter/språng osv.

Installationsskikt på insidan men jag skulle inte dra mig för att isolera på insidan, men se till att det är mindre än på utsidan (säg hälften då bara för att ge en tumregel).
Hittade en bra bild:
vagg-yttervagg-staende-panel-v49.png

Så: Nummer 10: 45-regel (med isolering) och nummer 6: 100-150 mm isolering.

Åsikter kring val av isolering? Träfiber? Mineralull?

Vet inte hur stor prisskillnaderna blir men om det är stora priskillnader på totalen kanske man gör bäst i att sätta träfiber invändigt och mineralull utvändigt?
 
Jag ersatte tretexen med att isolera insidan av plankväggarna med svart papp/45mm linull/vindpapp (täckpapp)/råspont/6 mm renoveringsgips. Utanpå plankväggen är det (troligen) förhydningspapp och gisten gammal panel. Väggarna blir kalla när temperaturen kryper nedåt minus 10 så det är långt ifrån tillräckligt.
Planerar tilläggsisolering på utsidan och ny panel. Om det blir 100mm behöver takutsprånget ändras, annars lär det se konstigt ut.
 
Ja något åt det hållet.

På mig kliar mineralull något fruktansvärt så jag har använt parocs stenull överallt där jag isolerar. Det kliar det också men inte lika jävligt, på mig iallafall.

På utsidan antar jag att man även idag reglar upp ett lager liggande och ett lager stående (beroende på hur fasaden ska monteras kanske)

Tretex/träfiber ser jag som skräp, så det har jag tagit bort överallt i huset.
 
Jag tilläggsisolerade insidan med 45mm hunton träfiber och ångbroms. Hade gärna gått utåt men fasaden är nybytt tyvärr. Kändes som en reko kompromiss. Har likt dig ganska tight takfot också så tveksamt hur mycket jag kan få till på utsidan +gisslet med att flytta ut alla fönster, nya smygar etc.
 
surris surris skrev:
Vad har du för värmekälla?
Jordvärme och radiatorer (förutom i badrummet, där är det golvvärme). Rätt många eldstäder finns med. Självdrag som ventilation.

Jag har läst en del om att gamla hus helst inte ska förses med mineralull och plast så jag hade nog i så fall tänkt ångbroms och typ linisolering i så fall.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tilläggsisolerade insidan med 45mm hunton träfiber och ångbroms. Hade gärna gått utåt men fasaden är nybytt tyvärr. Kändes som en reko kompromiss. Har likt dig ganska tight takfot också så tveksamt hur mycket jag kan få till på utsidan +gisslet med att flytta ut alla fönster, nya smygar etc.
Har du märkt stor skillnad i inomhusklimat och/eller energiförbrukning?
 
R
MathiasS MathiasS skrev:
På mig kliar mineralull något fruktansvärt så jag har använt parocs stenull överallt där jag isolerar. Det kliar det också men inte lika jävligt, på mig iallafall.
Du menar att glasull kliar?
Både glasull och stenull är mineraliska isoleringar..
 
R Rejäl skrev:
Du menar att glasull kliar?
Både glasull och stenull är mineraliska isoleringar..
Ja, vad menar jag egentligen. Den gamla gula isoleringen är jag inte kompis med. Det kanske också är en mineralull?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.