Har just rivit ner alla tapeter i ett rum och tänkte smälla upp isolering på insidan av ytterväggen. I vilken ordning ska det sättas? Stämmer det här? Ordning utifrån och in. Utvändig panel, timmer, vindpapp, isolering (glasull), innervägg. Eller ska det in en luftspalt någonstans emellan? Har hört att det inte ska behövas när man isolerar inifrån???:confused:
 
Behövs ingen luftspalt där, det låter bra som du har tänkt. Fast vindpappen ska inte behövas om timmerväggen är tät, och är den inte det så bör man dreva den. Eventuellt sätter man papp på utsidan av timret, men alltså inte på insidan.

Man bör ha en luftspalt mellan ytterpanelen och timret, och det har du förhoppningsvis redan (även om det inte är ovanligt att det saknas i gamla hus, och det fungerar ofta bra ändå).
 
Vi har låtit bli drevningen på den väggen så det borde vara ok. Såg på en annan vägg att det var massa trasor och ull under sanden på väggen. Ok men då låter jag bli både vindpapp och luftspalt. Tackar :)
 
Hej på er!!

Jag har tänkt göra som gersfolk och isolera ett gammalt panelklätt timmerhus med 95mm isolering på insidan. Jag undrar hur det kommer att funka. Får man daggpunkten mitt i timmret???
 
Man riskerar att få det, ja. Isolerar man på insidan blir timmerväggen kall. Det är alltså lämpligt när det rör sig om ett fritidshus men inte ett heltidsboende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.