Mina föräldrar har ett gammalt skjul som jag skulle vilja rusta upp och isolera.
Vore väldigt tacksam för några goda råd kring detta!

För tillfället består väggarna endast av panel som är spikad direkt på reglarna.

Det mest logiska vore väl att fästa vindskydd och läkt direkt på den gamla fasaden och sedan lägga ny panel ovanpå?

Jag skulle däremot inte vilja fästa något på ytterväggarna alls, för vi tycker att skjulet ser ganska charmigt ut som sådant.

Finns det nåt smidigt sätt att isolera på insidan så att den gamla fasaden kan bli kvar?
 
L
Hej och välkommen,

Du har inte fått något svar ser jag.

Förstår jag dig rätt i att du vill isolera det utifrån, för att på så sätt bevara utseendet på ytterväggarnas insidor?

Eller vill du tvärtom isolera inifrån för att bevara ytterväggarnas utseende utomhus?
 
L Lärospånet skrev:
Hej och välkommen,

Eller vill du tvärtom isolera inifrån för att bevara ytterväggarnas utseende utomhus?
Trevligt att här är nån som bryr sig om vårt skjul. :rofl:

Jag vill isolera inifrån. Nu undrar jag alltså om jag kan fästa vindskydd direkt på panelen inifrån (dvs dra över både panelen och reglarna) och sen fylla på med isolering? I så fall blir det ju ingen luftspalt... Eller borde jag i stället slå upp några ribbor på panelen (på insidan) och spänna upp vindskydd ovanpå?
Eller finns det nåt bättre sätt?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
T thomashallen skrev:
Trevligt att här är nån som bryr sig om vårt skjul. :rofl:

Jag vill isolera inifrån. Nu undrar jag alltså om jag kan fästa vindskydd direkt på panelen inifrån (dvs dra över både panelen och reglarna) och sen fylla på med isolering? I så fall blir det ju ingen luftspalt... Eller borde jag i stället slå upp några ribbor på panelen (på insidan) och spänna upp vindskydd ovanpå?
Eller finns det nåt bättre sätt?
Ok! Jag skulle nog spika asfaltboard på reglarna som vindskydd, sen isolering och därpå innerpanel eller vad du hade tänkt dig.
 
J
Sätt en regel 20 mm mot panelen så får du en luftspalt som ventilerar och asfabort eller vindpapp, det med vindpapp kan bli så att om isoleringen ligger mot den kan den tryckas ut så luftspalten försvinner, lämpligt då med asfabort för att få luftspalten intakt i mått. Det går utmärkt att ha asfaboard som vindskydd, ta den tunnaste sorten som finns, ingen anledning till överkurs.
Men tänk på att det måste vara öppet nertill och upptill för att det ska ventilera mellan panel och vindskydd
 
  • Gilla
thomashallen och 1 till
  • Laddar…
L
L Lärospånet skrev:
Ok! Jag skulle nog spika asfaltboard på reglarna som vindskydd, sen isolering och därpå innerpanel eller vad du hade tänkt dig.
Glömde ju skriva att du ska ha någon form av ångbroms utanpå isoleringen (alltså mellan isoleringen och innerpanelen eller skivorna eller vad du tänkte dig som innerväggar.)
 
  • Gilla
thomashallen
  • Laddar…
Okej, tack så mycket för hjälpen! Nu vet jag vad som gäller. (y)
Förresten borde jag täta till skarvarna mellan asfaltboarden och reglarna eller är detta inget att bry sig om?
Vad tycker ni att är bra isolering då? Stenullsskiva på 95mm?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
  • Gilla
thomashallen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.