Jag har tänkt isolera vinden på ett hus från 1928 inifrån. Som tak är det lagt ett plåttak utanpå ett eternitplattor, och jag kan inte se någon luftning i takfoten.Inne på vinden ser råsponten och fackverket är av 95 mm reglar.
På golvet ligger endast ett lager brädor, då förra ägaren tagit fram de tvärgående reglarna på första våningen så det finns inget isolerande lager mellan våningarna. Nu har byggfirman sagt att dom tänker lägga golvskivor och sedan nytt trägolv på det. Som isolering mot taket är det tänkt: luftspalt mellan råspont och mineralull 20mm, sedan 95 mm mineralull, diffusionsöppen plast, obs och gips. Mina frågor är; behövs ingen isolering mellan våningarna ? Och var blir luftningen av om man sätter mineralull ända till nock ? Jag är rädd att det är för lite isolering för boende och man borde väl också öppna upp mer ventilation i utrymmet ? Där är idag endast två ventiler: en på varje kortsida.

På bild två och tre ser ni hur tidigare isolering som låg dikt mot råsponen var uppsatt.Den har vi fått ta ner och tvätta råsponten med mögelfri, då det blivit kondens och lättare mögelangrepp som följd.
 
  • Delvis isolerat tak med träreglar och råspont, med synlig tidigare isolering tätt an mot träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering med mineralull uppsatt mellan träreglar i ett husvindsutrymme, synlig råspont och luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet isoleringsmaterial och plast mot råspont på en vind med synliga fackverksreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar ha isolering i mellanbjälklag för ljudets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.