Hej,
På förekommen anledning av groteska elpriser sitter jag och funderar febrilt på alla sätt att hålla nere räkningarna i vinter. Vi bor i ett hus från 1929 med främst gamla hederliga 2-glasfönster som läcker värme som ett såll vintertid. I första hand borde de renoveras, kittas om etc etc men jag kommer inte hinna göra det innan vintern och det blir för dyrt att lejas ut (om någon ens skulle hinna med ett sånt projekt nu i tid). Jag stod i tankarna härom dagen att sy upp en massa gardiner för att täcka alla fönster men det blir också väldigt mycket jobb och pengar plus att det blir rätt trist att gå några månader i mörker.

Via en del artiklar kring isolering av växthus med bubbelplast hamnade jag in på en kommentar kring att kanalplast torde göra ett bra jobb, någon som testat detta i praktiken? I teorin låter det ju som en bra idé. Min tanke är att såga ut en snygg rektangel som sedan fästs på insidan av fönsterfodret och ramar in alltihop. I min värld får man då två nya luftspalt, ett i själva kanalplasten och ett mellan kanalplast-skivan och fönstret. Det verkar av allt döma vara förenligt med en icke försumbar kostnad men det kan ju absolut vara värt det om det märkbart minskar värmeläckaget. En stor fördel är att det fortfarande är bra ljusinsläpp och att det skulle gå att återanvända under flera år.

Vad säger panelen? Okunskap och idioti eller något som kan flyga?
 
  • Utsikt genom ett öppet dubbelhängt fönster mot en klarblå himmel och trädgård med gröna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För enkelglas och innerfönster har man en pappremsa som man fuktar och täcker springorna med inåt rummet. Vanligt fönster, sätt dit innerfönstret och sen "tejpa" igen springor. Borde funka på tvåglas också.
Inte för att det gör enorm skillnad men det drar inte rakt igenom och eftersom det är papper så andas det fortfarande.
 
  • Gilla
Alkabane
  • Laddar…
Idee är rätt men kanske inte så snygg utsikt genom kanalplast? jag skulle börja med att kolla och byta tätningslistorna om det behövs. Det gör skillnad utan att missbilda utsikten och värmeinstrålningen soliga dagar.
 
Farsan har skruvat upp extra fönsterbågar med kanalplast på alla källarfönster och det hjälper faktiskt. Däremot skulle det kännas konstigt på fönster i rum där man är ofta och vill ha någon utsikt.
 
  • Gilla
Malte L
  • Laddar…
Vi har vanliga tvåglas i hönshuset, till vintern skruvar vi dit en enkel träram med klar byggplast på insidan.

Det blir faktiskt en markant skillnad.
Dock blir både in och utsikten något difus.
 
G gaia skrev:
Idee är rätt men kanske inte så snygg utsikt genom kanalplast? jag skulle börja med att kolla och byta tätningslistorna om det behövs. Det gör skillnad utan att missbilda utsikten och värmeinstrålningen soliga dagar.
Nej, det har inte mycket med estetik att göra, bara desperat försöka att hålla nere elen så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.