Hej

Jag har ett FTX system i huset. Aggregatet står på kallvinden. För något år sedan så snurrade jag på byggmattor som extra isolering kring alla ventilationskanaler till tilluften inomhus som går på kallvinden. Men själva aggregatet är oisolerat, likaså den delen rör där kalluften tas in utifrån.

Är det nån mening att även isolera aggregatet? Tänkte om man ska bygga nån låda runt det och fylla med isolering eller så. Som det är nu så går elbatteriet kontinuerligt för att hjälpa till att hålla luften som skickas in i huset i på en OK temperatur. Om det gick att få ned tiden som batteriet går genom att isolera aggregatet vore det positivt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Hur har ni andra gjort med aggregat på kallvind?
 
  • Gilla
bekkman
  • Laddar…
Något jag också funderat på. Det är ju inte jätte tjock isolering i aggregatet om man jämför med rören.
 
V viggen_l skrev:
Något jag också funderat på. Det är ju inte jätte tjock isolering i aggregatet om man jämför med rören.
Nej precis, i mitt aggregat så är det endast någon cm foamliknande material på insidan av serviceluckorna. Denna är nog mer tänkt för ljudisolering om något.

Men om man då antar att det finns en vinst i att göra en isolerad låda runt aggregatet. Hur ska man tänkte. Behöver det vara kondensisolering också eller räcker det om man gör en låda och skär ut glasfiberisolering i fyrkanter och lägger in mellan lådan och aggregatet.
 
Ett aggregat har förvisso som uppmätta värmeåtervinningsförmåga som de kommer, dvs mestadels med 2-3 cm isolering (ofta liknande PU-skum) mellan två metallskikt. Likt ett kylslåp. Om man önskar kan man givetvis gå på ytterligare och i så fall blir det yttre metallskalet på aggregatet i princip plastskiktet i en kondensisolering som då får ytterligare isolering omkring sig dvs ytterligare ett plastskikt behövs inte. För att dämpa ljud har jag sett många varianter men i princip har den gemensamma nämnaren varit stenullsdämpad gipsinslutning

Ur ett energiperspektiv tror det är svårt att räkna hem dock om material och arbete är gratis.
 
I ionloo skrev:
Hej

Jag har ett FTX system i huset. Aggregatet står på kallvinden. För något år sedan så snurrade jag på byggmattor som extra isolering kring alla ventilationskanaler till tilluften inomhus som går på kallvinden. Men själva aggregatet är oisolerat, likaså den delen rör där kalluften tas in utifrån.

Är det nån mening att även isolera aggregatet? Tänkte om man ska bygga nån låda runt det och fylla med isolering eller så. Som det är nu så går elbatteriet kontinuerligt för att hjälpa till att hålla luften som skickas in i huset i på en OK temperatur. Om det gick att få ned tiden som batteriet går genom att isolera aggregatet vore det positivt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Hur har ni andra gjort med aggregat på kallvind?
*
Isolera aggregatet med Biltemas ljuddämpningsplatta med al-folie som minskar värmeutstrålningen kanske motsvarande en cm isolering. Skivor finns med upp till 30 mm tjocklek. Enkelt att utföra, i flera lager om man vill.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.