Vi har ett förråd/bod som jag tänkte isolera. Behöver inte vara något avancerat, utan syftet är att höja temperaturen samt temperatursvängningarna. Kommer inte tillföra värme, men vore kul om det höll sig över 0 grader om det inte är kallt ute i längre perioder. Kommer vinterförvara växter, verktyg etc där.

Som ni ser på bilderna så är det ganska simpel konstruktion på boden med exponerade reglar. Jag tänkte lägga in rockwool isolering eller liknande, sedan smälla på plywood från insidan. Är det något jag behöver tänka på/är detta en bra ide? Finns ingen vind/funktspärr men det kanske går utan?
 
  • Träväggar, takbjälkar, fönster, smutsigt golv, ouppbyggd yta, inomhuskonstruktion, byggdetaljer, ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oupprättat, isolerat vindsutrymme med träreglar och fönster. Förfallet med spår av smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tyvärr en del som brister i dina tankar. Isolera utan att tillföra värme kommer endast ge dig en liten fördröjning då temperaturen svänger.
Dina väggar ska du inte fylla med mineralull som de är, du bör ha ett vindskyddande & ett ventilerat skikt mellan iso & panel.
 
Du bör fundera lite på syftet. Du kommer aldrig att kunna hålla det frostfritt utan aktiv uppvärmning. Så om det skall förvaras växter måste det vara växter som tål frost. Verktyg är inga problem att förvara i ett ouppvärmt utrymme. Men det är möjligen en dålig idé att kombinera med växter om du inte också värmer utrymmet. Växterna lär öka luftfuktigheten och därmed risken att verktygen rostar.

Någon form av vindpapp borde vara att föredra utanför isoleringen. Eller kanske masonit. Då får du dels ett skydd mot att det blåser genom isoleringen och i fallet masonit även ett skydd mot att gnagare kommer in i isoleringen. Första steget mot bättre isolering är att göra det vindtätt. I nuläget ser man dagsljus genom springorna. Plywood blir utmärkt att täcka väggarna med. Möjligen är OSB något billigare och det fungerar också utmärkt.

Väggar och tak är ganska enkelt att isolera i efterhand. Men hur tänkte du göra med golvet? Går det att komma in under boden?
 
R RiKr skrev:
Det är tyvärr en del som brister i dina tankar. Isolera utan att tillföra värme kommer endast ge dig en liten fördröjning då temperaturen svänger.
Dina väggar ska du inte fylla med mineralull som de är, du bör ha ett vindskyddande & ett ventilerat skikt mellan iso & panel.
A Avemo skrev:
Du bör fundera lite på syftet. Du kommer aldrig att kunna hålla det frostfritt utan aktiv uppvärmning. Så om det skall förvaras växter måste det vara växter som tål frost. Verktyg är inga problem att förvara i ett ouppvärmt utrymme. Men det är möjligen en dålig idé att kombinera med växter om du inte också värmer utrymmet. Växterna lär öka luftfuktigheten och därmed risken att verktygen rostar.

Någon form av vindpapp borde vara att föredra utanför isoleringen. Eller kanske masonit. Då får du dels ett skydd mot att det blåser genom isoleringen och i fallet masonit även ett skydd mot att gnagare kommer in i isoleringen. Första steget mot bättre isolering är att göra det vindtätt. I nuläget ser man dagsljus genom springorna. Plywood blir utmärkt att täcka väggarna med. Möjligen är OSB något billigare och det fungerar också utmärkt.

Väggar och tak är ganska enkelt att isolera i efterhand. Men hur tänkte du göra med golvet? Går det att komma in under boden?
Tack för svar. Jag kan fundera över växterna samt verktygen. Angående att tillföra värme så skall jag överväga det. Tror jag kommer en liten bit på bara isoleringen, men kan dra in el om behövs :)

Kan jag lägga vindpapp inifrån, dvs som visas i bilden mellan reglarna innan jag lägger till isolering och sedan någon täckande skiva (plywood eller liknade)? Utifrån är nog ganska svårt utan att förstöra dekorationen och fasaden.

Angående golvet så kommer jag in under boden. Hela boden är upphöjd på plintar, kan det vara 50cm eller så från mark? Tänkte lägga cellplast.
 
Angående vilken nytta isoleringen gör så blir medeltemperaturen densamma men de kortvariga extremerna mildras. Det kommer inte att ta många timmar innan det blir frost inne om det blir frost ute. För verktygens skull är det inget problem. Men vilket är problemet du vill lösa? Rostar verktygen som förrådet nu är?

Det går att lägga vindpapp inifrån. Men det blir lite mer pyssel än om man gjort det från början. Försök att så långt som möjligt lägga hela sjok som du viker runt reglarna i stället för att lägga lappar i varje fack mellan reglarna. Var noga i under- och överkant så att det inte blir några glipor utan pappen är häftad vid alla kanter.

Cellplast under golvet låter utmärkt. Lättare att få dit än glasull och trossbotten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.