Har ett kallförråd på ca 7m2 som jag ska inreda och göra om till ett kontor/gästrum (ca 20 grader året om). Jag har läst på i olika guider och här på forumet, men har inte riktigt fått en klar bild över vad som rekommenderas så kanske nån här kan hjälpa till så vore jag väldigt tacksam!

Tak: Luftspalt + 20 cm isolerskivor + plast + takskivor. Tänker snedtak upp till nock

Väggar: Reglarna är 95mm, men är nog för lite så tänker att jag reglar på 45 så isolering blir ca 150 + plast + gips. Är gips bakom ytterpanelen.

Golv: Platonmatta + 50mm cellplast + golvspånskiva + foam + laminat. Lite osäker på om betongplattan är isolerad eller inte.

Låter detta rimligt?

Så här ser det ut:
En delvis isolerad vindsutrymme med öppna reglar, oskyddade ledningar och synligt bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett kallförråd med synligt snedtak och träreglar, samt sportutrustning och kuddar förvarade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti ett kallförråd med synliga träbjälkar och reflexiv isolering under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Vägg och tak låter som bra konstruktioner. Lägg plasten innan du reglar på 45 mm till.

Golvet skulle jag nog gå upp till 100 mm om du har råd med det höjdmässigt.
 
surris
Håller med huggan. Om du kan få till lite mer isolering på golvet vore det bra, men det funkar med 50mm.
 
  • Gilla
Patepitten
  • Laddar…
Tack! Borde gå att få till 10cm på golvet, men då blir golvet högre än reglerna i väggarna, men det går säkert att få till något sätt.

Men om man ska sätta plast mellan isoleringen, de är inga problem att isoleringen ligger direkt mot gipsen?
 
surris
J jonasknutson skrev:
Tack! Borde gå att få till 10cm på golvet, men då blir golvet högre än reglerna i väggarna, men det går säkert att få till något sätt.

Men om man ska sätta plast mellan isoleringen, de är inga problem att isoleringen ligger direkt mot gipsen?
Ne det är inga problem.
 
En kompletterande fråga, takstolarna sitter med cc ca 150cm. Hur sätter man enklast isoleringen då? Jag funderar på att skruva upp fler reglar med cc 60 så man kan trycka upp skivorna.
 
surris
J jonasknutson skrev:
En kompletterande fråga, takstolarna sitter med cc ca 150cm. Hur sätter man enklast isoleringen då? Jag funderar på att skruva upp fler reglar med cc 60 så man kan trycka upp skivorna.
Plasta och glesa med samtidigt som du slänger upp isoleringen i facken.
 
Rickard.
Du har otroligt liten volym och för att hålla bra luftkvalité tror jag du kommer ventilera ut mycket mer värme än genom konstruktionen även med liten mängd isolering.

Vindtätt utifrån och lufttätt inifrån är stora faktorer när det kommer till uppvärmningskostnad.

Som jämförelse har min villa 120 i vägg och 200 i tak och trots ansträngning finns det ingen kännbar vinst att tillägsisolera utan att se över en värmeåtervinning (ftx). Jag bor dessutom en härlig 10-12timmars bilkörning norr om dig.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du har otroligt liten volym och för att hålla bra luftkvalité tror jag du kommer ventilera ut mycket mer värme än genom konstruktionen även med liten mängd isolering.

Vindtätt utifrån och lufttätt inifrån är stora faktorer när det kommer till uppvärmningskostnad.

Som jämförelse har min villa 120 i vägg och 200 i tak och trots ansträngning finns det ingen kännbar vinst att tillägsisolera utan att se över en värmeåtervinning (ftx). Jag bor dessutom en härlig 10-12timmars bilkörning norr om dig.
Intressant! Har faktiskt inte funderat så mycket på ventilation än, men inser att jag ju kommer behöva ordna det på något sätt... Sen kommer det användas som gästrum ganska sällan, så tänker nån lösning där man har ganska lite ventilation normalt, men kan öppna upp lite mer när någon ska sova över i rummet.

Räcker det att sätta in en ventil på varje gavel så blir det lite genomströmning?
 
Rickard.
Två tallriksventiler som kan justeras efter behov är nog lämpligt, gärna diagonalt placerade. Men även en stängd ventil har ett uselt isolervärde :)

Jag hade inte offrat en enda kvadratcentimeter extra för mer än 95mm isolering i vägg då jag inte tror det kommer märkas.
 
Jag hade inte heller reglat ut mer utan nöjt med med de 95mm som finns. Eftersom utrymmet bara är 7kvm så hade jag värderat utrymmet mer än de fåtal kronor jag sparat in på värme.

Dessutom är det bra synpunkter med ventilation. Utan ordentlig ventilation blir det nog väldigt instängt fort.
 
Jag isolerade ett liknande utehus, 6m2, för ngt år sedan. Nöj dig med den isolering du får in och se till att bromsen/spärren blir tät. Jag fick in 80 i vägg och 100 i tak, inget i golv. Har tallriksventiler uppe resp nere i gavlarna. Du behöver ha dem ganska öppna för att få tillräcklig ventilation.
Jag kör ett enkelt 500w element som knappt går alls och har 21c året om. Har ett eget elskåp därute med en energimätare på elementet. Drar inte mkt, det kan omöjligen löna sig att isolera tjockt. Södra Sverige.
 
G guggen skrev:
Har tallriksventiler uppe resp nere i gavlarna. Du behöver ha dem ganska öppna för att få tillräcklig ventilation.
Du menar du har 4 ventiler? En längst upp i nock och en nere vid golvet på varje sida?
 
J jonasknutson skrev:
Du menar du har 4 ventiler? En längst upp i nock och en nere vid golvet på varje sida?
Nej, en tillluft i golv nivå på ens gaveln och en frånluft i taknivå på andra gaveln.
 
  • Gilla
jknut
  • Laddar…
Vi har 100 mm i vägg, 120 mm i golv och 250-400 mm i tak på vårt hus på 86 kvm i Mellansverige. Vi håller ca 22-23 grader vintertid med en luft-luftvärmepump i de öppna delarna (kök, matplats, vardagsrum, hall) och oljeradiatorer i rummen och förbrukar ca 5500-6500 kWh/år i uppvärmning. Förutom huset så har vi även två uthus som värms upp vintertid (inräknat i förbrukningen) som har ca 70 mm isolering i väggarna och 120 mm i golv och tak. Jag har räknat lite och kommit fram till att även om vi bara räknar in kostnaden för isolering och reglar så kommer vi aldrig kunna räkna hem den investeringen.
Så jag hade inte isolerat mer i ditt lilla förråd än det som får plats i stommen då det är så litet att du aldrig lär märka skillnad i uppvärmning, men däremot i utrymme och för mig hade maximal yta vägt mycket tyngre.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.