Hej!

Jag skulle vilja isolera vårt förråd och sätta in ett litet element så att det kan hålla 21-23 grader året om.

Två väggar är redan isolerade (brandisolerade mot tomtgräns) så det återstår två väggar och tak. Var/hur börjar jag? Kan jag ens göra det själv? Hur gör jag med ventilation, idag drar det rakt in uppe där tak möter vägg.
 
  • Inredning av ett förråd med synliga träbjälkar på taket och en tänd lampa som belyser området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad vägg i förråd med synliga träreglar och en öppning upp till taket där drag kan förekomma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad vägg med träreglar och brunt byggmaterial, föreslår start för förrådsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det finns goda förutsättningar för att isolera. Du bör börja med att sätta luftningsskiva mellan takstolarna. Vanligast är att man använder masonit till detta, denna skruvas/spikas på läkt 20-30mm så att en luftspalt bildas mot råsponten. Denna skall göras vindtät också så en fördel om skarvar tejpas med tejp för ändamålet. Den skall gå ut och ansluta mot där det drar vid väggen. Lite svårt att se på bilderna men troligen behöver du göra något liknande ovanpå översta väggregeln också. Det skall bli vindtätt utifrån helt enkelt. Luften skall kunna dra från ena väggen till andra väggen alternativt från vägg upp till nock, men då måste du sätta mögelstoppers eller ha en ventilerad nock.

När detta är klart är det bara att stoppa in isolering. Du köper förslagsvis mineralull av rätt tjocklek (samma som regeltjockleken i väggarna och samma som det som är kvar av takstolstjockleken). Efter detta sätter du förslagsvis ångspärr på hela insidan, denna skall göras helt tät och tejpas i alla skarvar. Slutligen så sätter du dit valfritt material på insidan. Ska det vara ett förråd så duger det kanske med råspont eller plywood som ytskikt.

Varför ska du ha 21-23 grader året runt i ett förråd?
 
Ventilation beror för övrigt på hur det skall användas. Ska det bara vara förråd utan några levande varelser som vistas där inne längre tid så räcker det med en liten 80mm ventil på en vägg. Skall någon vara där inne längre perioder så hade jag satt en ventil på vägg nära golv (tilluft) och en annan ventil på motstående vägg högt upp (frånluft).
 
  • Gilla
Minimalisten
  • Laddar…
Tror ni man kan utgå från denna metod vad gäller taket? Nu är ju mitt tak platt dock.. Men vad gör jag med den glipa som är nu mellan vägg/tak där luften kan strömma rätt in genom insektsnätet?
 
  • 3D-modell av takkonstruktion med isolering och träbalkar, visar anslutningen till en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Fru_Skogsberg skrev:
Tror ni man kan utgå från denna metod vad gäller taket? Nu är ju mitt tak platt dock.. Men vad gör jag med den glipa som är nu mellan vägg/tak där luften kan strömma rätt in genom insektsnätet?
Det var det jag försökte förklara förut. Den glipan skall släppa in luft i luftspalten ovanför isoleringen i taket.

Bilden du visar ser bra ut men det bör vara en masonitskivor eller liknande högst upp dom vindskydd mot isoleringen och som hindrar isoleringen från att täppa till luftspalten.
 
Förlåt, jag såg först inte ditt första svar.
Tusen tack!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.