Hej!

Har monterat en massa ventilationsrör nu (har lång sträcka på vinden ovanför garaget som aggregatet står på, ca 16m, och sen en del avstick och böjar på det). Så det är mååång meter rör med både till- och frånluft.
Detta är på en kall vind skall tilläggas.
Inser nu att det va inte så lätt att isolera som jag tänkte :seenoevil:
Köpte Rockwool rulle med papp på (100mm tjock, 600mm bred) som jag fäster med spoltråd/ståltråd.
MEN, detta va ju riktigt meckigt märkte jag. Skall man försöka fästa en del med tejp först, för att kunna få det att hålla ihop när man snurrar runt spoltråd, eller skall jag använda någon annan typ av isolering?
Ja, det behöver ju gärna inte vara den dyraste som finns på marknaden tack

Hur gör alla andra som har råkat dra rören först innan isolering? Tips mottages tacksamt :giggle:
 
Jag har gjort som du, 100mm glasullsmatta runt rören och sen ståltråd. Ja det var meckigt. Prövade också att tejpa först, men tycket inte det var nån direkt hjälp. Efter lite övning gick det ok; man lär sig ju hur långa bitar man ska ha för varje rördimension, hur avstick ska skäras till osv.

Men när jag fick slut på 100 matta tog jag två lager 50 matta i stället. Mycket enklare och smidigare tycker jag. 50 mattan böjer sig också bättre runt rören än 100 mattan som snarare ville vika sig, vilket känns som att isoleringen borde bli sämre. 2 lager 50 ger ju också möjligheter till omlottskarvar, Hade jag gjort om det i dag hade jag kört 2x50 på hela systemet.

Tanken är är att det ska ett lager till 50 matta på rören, dvs total 150mm, men vi får väl se när det blir av :thinking:
 
Finns isolering med typ hönsnät på ena sidan, (kallas nätmatta) då använder man en liten "metkrok" för att snurra ihop nätet med, eller en speciell klammertång
 
H Henrik.S skrev:
Jag har gjort som du, 100mm glasullsmatta runt rören och sen ståltråd. Ja det var meckigt. Prövade också att tejpa först, men tycket inte det var nån direkt hjälp. Efter lite övning gick det ok; man lär sig ju hur långa bitar man ska ha för varje rördimension, hur avstick ska skäras till osv.

Men när jag fick slut på 100 matta tog jag två lager 50 matta i stället. Mycket enklare och smidigare tycker jag. 50 mattan böjer sig också bättre runt rören än 100 mattan som snarare ville vika sig, vilket känns som att isoleringen borde bli sämre. 2 lager 50 ger ju också möjligheter till omlottskarvar, Hade jag gjort om det i dag hade jag kört 2x50 på hela systemet.

Tanken är är att det ska ett lager till 50 matta på rören, dvs total 150mm, men vi får väl se när det blir av :thinking:
Okej. Tack!
Men körde du också med pappbeklädd isolering, eller det var vanlig byggisolering på rulle?
50mm låter som en ide.
Tack för info!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns isolering med typ hönsnät på ena sidan, (kallas nätmatta) då använder man en liten "metkrok" för att snurra ihop nätet med, eller en speciell klammertång
Det hade jag till rören som går från spisfläkten. Men det var nog brandmatta typ eller vad man kallade.. dyr som attans.
Är det någon annan du syftar på kanske? Skicka gärna länk i så fall :)
Tack!
 
Ja det var byggmatta, dvs pappklädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.