Vi har ett trä hus från -64 senare tillbyggt -86 i liggande träpanel. Det blir lite som en "sommarstuga" och nu har vi bestämt oss för att ta bort träpanelen och sätta Sto med vit puts.

Vi har talat med allt från snickare, fasadfolk, bygghandlare och överallt får vi olika svar på isoleringen och luftspalter. Jag är desperat då jag börjar om tre veckor.

Huset består innefrån av gips, 60 reglar, isolering, plast, asfa-skiva, små reglar samt fjällpanel. Jag tänkte själv ta bort fjällpanelen och dem små reglarna och sen låta en snickare sätta på tilläggs isolering (gips) för att sen låta en fasadfirma sätta sto och måla.

Min fråga är då -kan vi behålla asfaskivan och sätta tilläggsisoleringen direkt på den eller skall vi ha små reglarna kvar som en luftspalt eller måste vi ta bort asfa skivan för att inte få fukt problem. Jag tror det finns lika många människor i Helsingborg som svar jag fått och vänder mig därför till de högst kompetenta kamrater jag fått i detta forum.

Tacksam för svar
 
Ring runt till olika seriösa putsentrepenörer. Dom borde veta hur förarbetet betr isolering o dyl ska göras.

Om du behöver studera mera så rekommenderar jag parocs hemsida. Där finns beskrivet hur underarbete med isolering ska göras för putsad fasad. Alltså http://www.paroc.se/

Läs och lär. Lycka till ! ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.