Hej,
Jag önskar tips på hur jag kan isolera mina enstens tegelväggar på insidan.
Jag funderar på att regla med 70mm stålreglar, isolera, ångspärr, plywood och sist gips. Dvs inget organiskt material på andra sidan ångspärren.
Kan det bli bra?
 
finns det ingen risk att din tegelvägg kan frysa om du isolerar insidan tro ?
 
tänkte du sätta reglarna direkt mot teglet?

har för mig att det måste vara en luftspalt på ca 3 cm..

men jag kan ha fel.. :-?
 
Jag har tänkt sätta stålreglarna direkt mot tegelväggen och just därför väljer jag stålreglar. Det går att lämna lite luft mellan vägg och reglar men något luftat utrymme är inte tänkbart. Huset är byggt 1888 och bärs upp av enstens tegelväggar. Jag har rivit bort tretexen och har tänkt ersätta den med glasull. Kanske är det bättre att gå ner till 45 mm för att minska riskerna?
 
Bumpar den här gamla tråden...

Jag tänkte ägna mellandagarna åt att börja regla/isolera väggar på insidan av just enstens tegelväggar.

Den förre ägaren hade ägnat sig åt att lägga plast direkt mot väggen och sedan isolering innanför det - och så blir det ju i alla fall inte...

Min plan är 45 mm reglar på 20 mm plastkloss ut från tegelväggen och grundpapp/gummi mot plattan. Ingen plastfolie, utan bara isolering och gips. Allt för att hålla väggen ventilerad och luftspalten lagom "varm".

Vad tror ni om det?

Funderar på vad jag ska använda för isolering. Glas-/stenull med papper på ena sidan (rulle eller skiva?), sätter pappret utåt (mot tegelväggen) - men hur hindrar man enklast isoleringen från att "falla ut" mot tegelväggen?
 
  • Gilla
Bjos
  • Laddar…
kan du inte spänna en ståltråd mellan reglarna som hindrar isoleringen å falla ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.