Jag får inte vara på min skola på heltid längre. För att få lugn att jobba hemma tänkte jag vara i gäststugan.

Det är en enkel gäststuga. Sån med ”timrade plankor”. Ett rum och en liten hall/matbordsplats.

De tre ytterväggarna, taket och golvet i själva rummet är isolerade. Tjockt draperi i öppningen. Det blir ändå väldigt kallt snabbt.

Så jag funderade på nåt förmodligen galet. Man isolerar ju växthus med bubbelplast. Kan jag inte då spika upp bubbelplast på den väggen ut mot hallen? Eller är det meningslöst? Eller finns det nåt annat superenkelt sätt att isolera?
 
Vad har du för uppvärmning?
 
Vill du göra nåt provisoriskt så skulle nog jag satsa på cellplast, 10cm tjocka skivor som är 120x240 som kapas till och fästs upp med skruv med stora brickor
 
H hapazard skrev:
Vad har du för uppvärmning?
Jag har en oljeradiator. Inte så effektiv. Och ett konvektorelement. Den funkar hyfsat, men det tar en stund innan hela rummet blir varmt.

Jag har funderat på att köpa nån värmefläkt eller byggfläkt.

Stugan är alltså ouppvärmd för tillfället. I våras då jag var i stugan nån dag då och då funkade det ganska bra att dra igång konvektorelementet för fullt i 30-60 min. Men då var det varmare på dagarna och inte heller den fuktiga råa kyla som är nu.
 
nino nino skrev:
Vill du göra nåt provisoriskt så skulle nog jag satsa på cellplast, 10cm tjocka skivor som är 120x240 som kapas till och fästs upp med skruv med stora brickor
Smart! Jag kommer antagligen ställa bokhyllor framför så jag kanske inte behöver skruva.

”Inget är så permanent som det temporära.”
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S stina_m skrev:
Jag har en oljeradiator. Inte så effektiv. Och ett konvektorelement. Den funkar hyfsat, men det tar en stund innan hela rummet blir varmt.

Jag har funderat på att köpa nån värmefläkt eller byggfläkt.

Stugan är alltså ouppvärmd för tillfället. I våras då jag var i stugan nån dag då och då funkade det ganska bra att dra igång konvektorelementet för fullt i 30-60 min. Men då var det varmare på dagarna och inte heller den fuktiga råa kyla som är nu.
Ok så du har inte värmen igång konstant alltså? Jag skulle nog satsa på underhållsvärme 5-10 grader och sen använda värmefläkt för att snabbt värma upp när du ska vara där.
 
H hapazard skrev:
Ok så du har inte värmen igång konstant alltså? Jag skulle nog satsa på underhållsvärme 5-10 grader och sen använda värmefläkt för att snabbt värma upp när du ska vara där.
Nej inte i nuläget. Men eftersom jag ska vara där två-fyra dagar i veckan så är det nog lättare med underhållsvärme som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.