Hej!

Jag vill isolera en vägg till grannens lägenhet. Väggen verkar vara oisolerat och det kommer ljud från den lägenheten. På vilket sätt kan jag göra detta med minsta möjliga bekymmer (så att jag inte behöver borra i väggen t.ex.)?

Jag hörde talas om isoleringsskivor (t.ex. gips) som man kan limma direkt på väggen. Är det en bra lösning? Vad kan sådana skivor kosta?

Mvh,
Yuriy
 
Hej och välkommen till forumet!

Att ljudisolera är svårt. Ljud är också vibrationer som verkar leta sig fram genom de minsta av springor eller genom golv och tak. Grundtanken är dock att tunga saker isolerar bättre mot ljud än lätta saker.

Så att limma en gipsskiva går alldeles utmärkt, men jag är osäker på hur mycket ljud som den dämpar. Men det borde ju alltid göra något. En sådan skiva får du väl för en knapp hundring och den täcker då en bredd av 120 cm
 
Hej och tack!

Då testar jag detta. Behöver jag isolera HELA väggen eller räcker det med en del? Ska jag även isolera listen?

MVH,
Yuriy
 
Gör en sökning på "ljudisolering" här på forumet så kommer du att hitta många trådar där det avhandlas. Tror tyvärr inte heller att ett extra lager gips gör någon större skillnad.
 
OK, om inte gips, finns det något annat, bättre, material?
 
Det är nog mycket fråga om vilket material ursprungsväggen är byggd i.

I ett flerfamiljshus är det väl troligen lättbetong, betong eller tegel, lite beroende på husets ålder.

Om väggen är byggd i ett tungt material kanske inte en gipsskiva gör så mycket skillnad.

Om du knackar i väggen och lyssnar kanske du kan bedöma vad den är byggd av.
Är det en uppreglad vägg med skivor så kan dock lite extra gips göra en viss skillnad.


Men vad är det för ljud du hör?
Har du pratat om det med grannen om problemet?
Det kan göra stor skillnad om de bara flyttar på tvn, stereon eller pianot.

Jag minns när jag var liten och vi bodde i ett trevånings tegelhus.
Grannen i lägenheten under var musiklärare och övade mycket på pianot hemma.
Ljudet var olidligt! Speciellt när han spelade boogie woogie, som var populärt då.
Men när han hade flyttat på pianot till en annan vägg försvann ljudstörningen helt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.